«Ο έρως της Κοντσέττας σώζει τον Μιχαήλ»

Σε γενικές γραμμές, οι εφημερίδες σνόμπαραν τον Μιχαήλ και τις ταινίες του. Εξαίρεση αποτέλεσε η δίπρακτη ταινία «Ο έρως της Κοντσέτας σώζει τον Μιχαήλ», τα γυρίσματα της οποίας απασχόλησαν μια - μικρή ωστόσο - μερίδα του τύπου με τη συνοδεία ανυπόστατων ή ειρωνικών κουτσομπολιών. Για παράδειγμα, ένα δημοσίευμα ισχυριζόταν ότι δήθεν ο ηθοποιός είχε στείλει επιστολή στον Τσάρλι Τσάπλιν ενημερώνοντάς τον για την υπόθεση του έργου και ότι δήθεν ο Τσάπλιν του απάντησε συγχαίροντας τον «εγκαρδίως»Μια άλλη φήμη ήθελε τον Μιχαήλ να ετοιμάζεται για αναχώρηση στο εξωτερικό, προκειμένου να ασχοληθεί με το διεθνή κινηματογράφο, κάτι που βέβαια διαψεύστηκε από την εξέλιξη του ηθοποιού.

Ποιο ήταν όμως το σενάριο της ταινίας;
Ο Μιχαήλ, απογοητευμένος από την ζωή, πάει στο φαρμακείο για ν’ αγοράσει σουμπλιμέ και ν’ αυτοκτονήσει, επειδή προδόθηκε στο αίσθημά του. Όμως καθ’ οδόν, ο διάβολος και η σκούφια του Μιχαήλ τα φέρνουν έτσι, ώστε να συναντήσει έναν άγγελο, που άκουγε στο όνομα Κοντσέττα, μαζί με τη μαμά της. Καθώς ο Μιχαήλ φλερτάρει την Κοντσέττα, σπάζει με το μπαστούνι του ένα μπουκάλι κολόνιας, που κρατούσε η μαμά της. Εκείνη ετοιμάζεται να του τις βρέξει, όταν – ως από μηχανής θεός – εμφανίζεται ένας κύριος, ο οποίος συνόδευε μια κυρία, που προηγουμένως είχε αγοράσει επίσης κολόνια από το φαρμακείο. Όμως στην έξοδο η κυρία χτύπησε στο πόδι και ο συνοδός της σκύβει να την περιποιηθεί αφήνοντας το μπουκάλι στο πεζοδρόμιο. Τότε ο Μιχαήλ, χωρίς να χάσει καιρό, αρπάζει το μπουκάλι, το προσφέρει στην εξαγριωμένη μαμά της Κοντσέττας κι έτσι γλιτώνει το ξύλο.
Η μαμά παίρνει την κόρη της και φεύγουν, ενώ ο Μιχαήλ βγάζει το καπέλο του και τη χαιρετά, στέλνοντας συγχρόνως φιλιά με το χέρι του στην Κοντσέττα, η οποία του ανταποδίδει. Εν τω μεταξύ, από το φαρμακείο βγαίνει ένας κομψευόμενος, ο οποίος κάνει κόρτε στην Κοντσέττα κρατώντας κι αυτός ένα μπουκάλι κολόνια. Μόλις τη βλέπει να στέλνει φιλιά στον Μιχαήλ, του έρχεται λιποθυμιά και για να συνέλθει, βάζει στη μύτη του κολόνια. Το χέρι του τρέμει και δεν μπορεί να κρατήσει ίσια το μπουκάλι, το οποίο γέρνει και το περιεχόμενό του αδειάζεται στο καπέλο του Μιχαήλ, ο οποίος στέκεται δίπλα του.
Η κόρη με τη μαμά έφυγαν και ο Μιχαήλ ετοιμάζεται να φύγει κι αυτός. Βάζει το καπέλο του και καταβρέχεται από την κολόνια. Καταλαβαίνει αμέσως τι είχε συμβεί και ορμά εναντίον του κομψευομένου. Έρχονται στα χέρια, όμως ευτυχώς η κοπέλα τρέχει και τους χωρίζει.
Στη συνέχεια, ο Μιχαήλ λησμονεί το σκοπό του και θυμάται μόνο την καρδιά, η οποία κάνει τικ-τακ, όταν δει θηλυκό. Έτσι, αντί να μπει στο φαρμακείο, ακολουθεί την Κοντσέττα στο Φάληρο. Όμως η θέα της θάλασσας ξαναξυπνά τον πόθο του θανάτου στον Μιχαήλ, ο οποίος ετοιμάζεται να πνιγεί πάνω στο άνθος της νιότης του. Βγάζει, λοιπόν, το σακάκι του για να μην το βρέξει κι ετοιμάζεται να κάνει βουτιά.
Λίγο ακόμη και το κορμί του Μιχαήλ θα γίνει βορρά της φαληρικής μαρίδας. Όμως εμφανίζεται η Κοντσέττα ως από μηχανής θεός, αρπάζει τον Μιχαήλ από το γιακά και του απαγορεύει ν’ αυτοκτονήσει, διότι αλλιώς θα τον μιμηθεί και η ίδια, η οποία, μόλις τον είδε, τον αγάπησε σφόδρα. Ο Μιχαήλ συγκινείται και για τα ωραία μάτια της Κοντσέττας αποφασίζει να πέσει στην αγκαλιά της, αντί να πέσει στην αγκαλιά της θάλασσας.
Και το ειδύλλιο αρχίζει με τους πιο αίσιους οιωνούς. Οι δυο εραστές, αγκαλιασμένοι πλέουν σε πελάγη ευτυχίας, όταν εμφανίζεται η μαμά της Κοντσέττας, που είχε μείνει πιο πίσω, για να δέσει τα κορδόνια στο σκαρπίνι της. Μην μπορώντας να συγχωρήσει τον έρωτα της κόρης της προς τον Μιχαήλ, σπάζει τον τελευταίο στο ξύλο, ενώ η κόρη της πάει να κάνει το θαλάσσιο λουτρό της. Ωστόσο, ούτε ο Μιχαήλ ούτε η Κοντσέττα απελπίζονται και σε πείσμα της γριάς συναντιούνται στις γυναικείες καμπίνες, όπου ο Μιχαήλ τρυπώνει αλλάζοντας φύλο. Η γριά ήσυχη, διότι η κόρη της στο μπάνιο δεν διατρέχει κίνδυνο, παίρνει μια βάρκα και ανοίγεται στη θάλασσα, καθώς οι γιατροί φαίνεται ότι της έχουν απαγορέψει τα μπάνια.
Όμως ο βαρκάρης, ένας σωστός αγριάνθρωπος, μόλις μυρίζεται ότι η γριά έχει κομπόδεμα, την εκβιάζει κι επειδή αυτή δεν υποχωρεί, την βουτάει από το λαιμό και είναι έτοιμος να την πνίξει. Ευτυχώς ο Μιχαήλ είναι δεινός κολυμβητής και μόλις αντιλαμβάνεται τον κίνδυνο της μαμάς του αγγέλου του, σχίζει τα νερά ως... δελφίνι, επιτίθεται κατά του βαρκάρη ως καρχαρίας και σώζει τη μαμακούλα της αγαπημένης του. Φυσικά, κατόπιν του άθλου αυτού, η γριά συμπαθεί τον Μιχαήλ και του δίνει την Κοντσέττα της. Έτσι, ο έρωτας της Κοντσέττας σώζει τον Μιχαήλ, ο οποίος αντί να κρεμαστεί, παντρεύεται και γίνεται πατέρας μερικών Μιχαηλακίων, στο ντάντεμα των οποίων αφιερώνει τις ώρες του.

Στην ταινία ο Μιχαήλ ήταν ντυμένος α λα Σαρλώ. Φορούσε μαύρο σακάκι, λευκό γιλέκο (μακρύτερο από το σακάκι), ένα μπαλωμένο παντελόνι που έφθανε πάνω από τους αστραγάλους, μαύρο καπέλο, ενώ κρατούσε κι ένα λεπτό μπαστουνάκι με γυριστό χερούλι.

Συμπρωταγωνίστριά του ήταν φυσικά η Κοντσέτα Μόσχου, η οποία σε δημοσίευμα εφημερίδας παρουσιαζόταν ως μια γυναίκα «μικρή το δέμας, αλά [με] μεγάλη γλώσσα, πολυμήχανος, πολύπειρος», που είχε κλίση στην ζωγραφική, ασχολήθηκε με την ιππασία και τη μουσική, ενώ «τελευταίως έχει επιδοθή εις το κολύμπι όπου και έχει προοδεύσει καταπληκτικώς»! Αυτό το τελευταίο ήταν ευθεία σπόντα για τις μη ικανοποιητικές, κολυμβητικές επιδόσεις της ηθοποιού στα γυρίσματα της ταινίας στο Νέο Φάληρο, όπου επικράτησε πραγματικό αλαλούμ: ο σκηνοθέτης απουσίαζε αδικαιολόγητα, οι γυναίκες που παραθέριζαν έπαθαν σοκ βλέποντας άνδρες να εισβάλουν στην ιδιωτική τους παραλία, ενώ όλοι οι ηθοποιοί... δεν ήξεραν να κολυμπούν!

Στην ταινία συμμετείχαν επίσης οι: Λολότα Ιωαννίδου, Άννα Ρούσσου, Μαίρη Φλερύ, Τοτώ Λιάσκα, Ρίτα Ρούσσου, Δώρα Στεφάνου, Τερέζα Λελούδα, Σοφία Ηλιοπούλου, Λυκούργος Καλαποθάκης, Περικλής Πλεμενίδης, Λ. Κράλλης, Εμμ. Γαβαθιώτης κ.ά.. Οπερατέρ ήταν ο Ζοζέφ Χεπ, ενώ ο τενόρος και ηθοποιός Καλαποθάκης ανέλαβε τη σκηνοθεσία της... μισής ταινίας, καθώς στις σκηνές του Φαλήρου η στοιχειώδης σκηνοθεσία έγινε από τον Μιχαήλ λόγω αδικαιολόγητης απουσίας του σκηνοθέτη!

Σύμφωνα με την Απογευματινή, η πρώτη σκηνή γυρίστηκε στις 16 του μηνός στο φαρμακείο Οικονομίδου, που βρισκόταν στη γωνία των οδών Προαστείου και Σταδίου: «Καλαποθάκης, Κοντσέτα, Πλεμενίδης, μία νεοφώτιστος και υπό του κ. Καλαποθάκη λανσαρισθείσα πρωταγωνίστρια της οθόνης, με το ευρύ μέτωπον ο Μιχαήλ, χωροφύλακες άφθονοι, μία κινηματογραφική μηχανή και βροχή καρπαζών υπό του σκηνοθέτου εις τον ατυχή Πλεμενίδην είναι η πρώτη σκηνή της ταινίας». Τι δουλειά είχαν οι χωροφύλακες; Για να βάλουν σε τάξη τους περίεργους, που κατέλαβαν τους γύρω δρόμους ανυπομονώντας να παρακολουθήσουν το γύρισμα!

Η πρώτη προβολή του «Έρωτα της Κοντσέτας [που] σώζει τον Μιχαήλ» δόθηκε στο θέατρο «Ολύμπια» του Πειραιά στις 28 Σεπτεμβρίου 1924. Το πρόγραμμα περιελάμβανε επίσης τρία κωμικά θεατρικά μονόπρακτα με πρωταγωνιστή τον Τερζάκη και τους Λ. Τίβερη, Ηρακλή Χαλκιόπουλο, Μ. Ρούσσο, Ρούσσου και Άγγελο Λάμπρου. Η ανταπόκριση του κοινού ήταν μεγάλη και οι προβολές επαναλήφθηκαν τις δύο επόμενες Κυριακές, ενώ το πρόγραμμα εμπλουτίστηκε με γυμναστικές επιδείξεις. Όπως δια­βάζουμε σε διαφήμιση της παράστασης της 10ης Οκτωβρίου, θα εκτελούνταν «επικίνδυνα γυμνάσματα» από τον Νεοφύτου, ενώ θα ακολουθούσε «πεισματώδης πάλη» μεταξύ του Σίμου κι ενός «προσωπιδοφόρου παλαιστού».

Πηγές:
Δημοσιεύματα των εφημερίδων Απογευματινή (Ιούνιος, Ιούλιος 1924), Η Βραδυνή (Μάιος, Ιούνιος 1924) και του περιοδικού Κινηματογραφικός Αστήρ (Ιούνιος 1924).

ΣΧΕΤΙΚΟ ΘΕΜΑ: ΔΗΜΟΣΙΕΥΜΑΤΑ 4: Κωμικοτραγικές καταστάσεις στα γυρίσματα μιας ελληνικής ταινίας του 1924

ΕΠΟΜΕΝΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: «Ο γάμος της Κοντσέττας και του Μιχαήλ»

1 σχόλιο:

  1. Κατ' αρχάς, σας συγχαίρω για την ενασχόλησή σας με την ιστορία του Ελληνικού Κινηματογράφου! Δυστυχώς, ελάχιστα στοιχεία είναι προσιτά για τις ταινίες της εποχής εκείνης και, συγκεκριμένα, για το Μιχαήλ Μιχαήλ.

    Πολύ ενδιαφέρουσα η δημοσίευσή σας για την ταινία «Ο έρως της Κοντσέττας σώζει τον Μιχαήλ», λύνει πολλές απορίες!

    Σήμερα αγόρασα ένα DVD της Leon Film με τον τίτλο «Οι περιπέτειες του Μιχαήλ - Μιχαήλ», αλλά διαπίστωσα πως είχε μονταρισμένες αυθαίρετα τις ταινίες του ντοκιμαντέρ «Τον παληό εκείνο καιρό» του Κονιτσιώτη. Ήθελα να σας ρωτήσω σχετικά με την εν θέματι ταινία, αν γνωρίζετε κάτι παραπάνω. Συγκεκριμένα:

    - Το παραπάνω DVD, στην ταινία αυτή, που την είχε υπό τον τίτλο «Μιχαήλ Μιχαήλ στα μπάνια», προσέθεσε εμβόλιμα το πλάνο που έχει ο Κονιτσιώτης με τον Ορέστη Μακρή να τραγουδάει έχοντας στα γόνατά του τη Λέλα Πατρικίου, στο οποίο παρεμβάλλεται και το πλάνο της τσουλήθρας του Φαλήρου. Αυτό το απόσπασμα γνωρίζετε μήπως από ποια ταινία προέρχεται; Δεν πιστεύω ότι είναι απ' αυτήν που κουβεντιάζουμε γιατί δε μνημονεύονται πουθενά οι δύο αυτοί ηθοποιοί.

    - Στην εκπομπή αυτή του Φρέντυ Γερμανού: http://archive.ert.gr/73489/ μιλάει η Κοντσέτα Μόσχου για τις ταινίες της με το Μιχαήλ Μιχαήλ. Στη διήγησή της αναφέρει ότι συνολικά γύρισαν 3 ταινίες (ενώ σήμερα συνήθως μνημονεύονται 4, η τέταρτη υπό τον τίτλο «Το όνειρο του Μιχαήλ», ενίοτε και 5, η πέμπτη υπό τον τίτλο «Ο Τυχερός» ή «ο Τυχεράκιας») και ότι τα πλάνα που ανεβαίνει ο Μιχαήλ Μιχαήλ στο πίσω μέρος του αυτοκινήτου της Κοντσέτας έπονται αυτών του Φαλήρου, προφανώς στην ίδια ταινία. Αναφέρεται στο πρώτο από τα αποσπάσματα απ' αυτά που παραθέτει ο Κονιτσιώτης. Όμως, εκείνα τα πλάνα, που ακολουθούνται από το περιστατικό με τα κλεφτρόνια που επιτίθενται στην Κοντσέτα και τη σώζει ο Μιχαήλ, δεν ταιριάζουν με την παραπάνω διήγηση. Γνωρίζετε μήπως από πού είναι παρμένο το αντίστοιχο κλιπ; Πάντως, στην αρχή του αποσπάσματος έχει τη σκηνή με την κολόνια που περιγράφεται παραπάνω, χωρίς να σημαίνει απαραίτητα ότι τα πλάνα πρέπει να είναι όλα από την ίδια ταινία.

    - Η χαμένη ταινία «Ο Βιλλάρ εις τα γυναικεία λουτρά του Φαλήρου» φέρεται στη σελίδα της ταινιοθήκης και αλλού να έχει ως συμμετέχοντα και το Μιχαήλ Μιχαήλ. Αυτό βγαίνει άραγε από φερέγγυες πηγές της εποχής ή μήπως γίνεται σύγχιση με την εν θέματι ταινία;

    Ευχαριστώ εκ των προτέρων! Μιας και δεν υπάρχει κάπου η ταινία αυτή, σκέφτομαι να την αποκαταστήσω από τα αποσπάσματα του Κονιτσιώτη βάσει των παραπάνω πληροφοριών και να την ανεβάσω στο Διαδίκτυο. Ως εκ τούτου, αν έχετε κάποιο στοιχείο παραπάνω, θα με ενδιέφερε πολύ, αφού σκοπός μου είναι να παρουσιαστεί η ταινία με το μέγιστο δυνατό σεβασμό προς το πρωτότυπο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή