Ζουρνάλ και άλλα του 1935

Το κίνημα της 1ης Μαρτίου από ομάδα βενιζελικών αξιωματικών κατά της κυβέρνησης Τσαλδάρη με στόχο την αποτροπή της προοπτικής παλινόρθωσης του βασιλιά καταγράφηκε σε τουλάχιστον τρεις ταινίες, οι οποίες ξεκίνησαν να προβάλλονται περί τα μέσα του μήνα, όταν η κατάσταση ελέγχθηκε πλήρως και το κίνημα απέτυχε.
-- Η πρώτη κατέγραψε τα γεγονότα στην Αθήνα. Οι σκηνές της σε τίτλους:
Ο Λυκαβητός – Το πρότυπο Τάγμα Ευζώνων – Ο βομβαρδισμός – Οι καταστροφές – Τα παραπήγματα – Τανκς, θωρακισμένα αυτοκίνητα – Ο Ναύσταθμος – Ο στόλος – Τα υποβρύχια – Πυροβολικό στο Πέραμα – Όλες οι δυνάμεις σ’ επιφυλακή – Η κηδεία του πλοιάρχου Σιώκου – Η άφιξη του στρατηγού Κονδύλη, υπουργού των Στρατιωτικών – Η ενθουσιώδης υποδοχή – Η δοξολογία στη Μητρόπολη.

-- Η δεύτερη ταινία αφορούσε τα γεγονότα στη Μακεδονία:
Η κατάληψη και γεφύρωση του Στρυμόνα υπό τα πυρά των στασιαστών – Η δράση του πυροβολικού και του πεζικού – Η διάβαση της γέφυρας παρουσία του αρχιστρατήγου Κονδύλη και των λοιπών στρατηγών – Η δράση των αεροπλάνων – Η προέλαση του ιππικού – Το στρατηγείο των επαναστατών και τα οχυρώματά τους. – Τραυματίες στασιαστές – Η καταστροφή ενός κυβερνητικού αεροπλάνου, που έκανε αναγκαστική προσγείωση – Η κατάληψη των Σερρών – Η είσοδος των στρατευμάτων και η προέλαση του στρατού – Ο αρχηγός των αεροπορικών δυνάμεων Ρέππας με όλα τα συγκροτήματα των αεροπλάνων – Η άφιξη του Κονδύλη στη Θεσσαλονίκη και η αναχώρησή του για την Αθήνα – Το καταδρομικό «Έλλη» και οι ζημιές από το βομβαρδισμό του – Το θωρηκτό «Αβέρωφ» και εν γένει όλη η δράση και οι κινήσεις του εθνικού στρατού – Η κηδεία των θυμάτων – Το συλλαλητήριο της Θεσσαλονίκης.

-- Μια τρίτη ταινία κατέγραψε την κατάλυση της επανάστασης της 3ης Μαρτίου στις Σέρρες:
Η προέλαση του στρατού από Όρλιακο προς Σέρρες – Μανδράκι, το στρατηγείο του Σώματος – Θριαμβευτική είσοδος του στρατού στις Σέρρες με επικεφαλής το στρατάρχη Κονδύλη – Συγκέντρωση προ του ξενοδοχείου «Μητρόπολις» – Ο λόγος του Κονδύλη από τον εξώστη του ξενοδοχείου κλπ.

-- Η υποδοχή του Γεωργίου στην Αθήνα και η παλινόρθωση της βασιλείας μετά το αμφιλεγόμενο δημοψήφισμα της 10 Οκτωβρίου, κινηματογραφήθηκε από πολλές εταιρίες. Η επίσημη ταινία ήταν αυτή των αδελφών Γαζιάδη και της Πανελληνίου Ενώσεως Ελλήνων Κινηματογραφιστών, μήκους 1200 μ. και διάρκειας 40 λεπτών.

-- Ο εν Αθήναις εορτασμός της 26ης Οκτωβρίου, επετείου της καταλήψεως της Θεσσαλονίκης, η οποία το 1935 καθιερώθηκε για πρώτη φορά ως εθνική γιορτή.

από την υπόλοιπη Ελλάδα και την Αίγυπτο:
-- Το Μάρτιο του 1935, η «Νταγκ φιλμ» ανέλαβε τη διαφήμιση των καταστημάτων της εμποροβιομηχανίας ενδυμάτων Β.Ε.Σ.Π.Α. των αδελφών Αναγνωστόπουλου και Πουλόπουλου. Έτσι, ο Γαζιάδης βρέθηκε με την κάμερά του στη Σπάρτη και στην Τρίπολη, όπου υπήρχανυποκαταστήματα, λαμβάνοντας παράλληλα και πλάνα από τα τοπία των περιοχών αυτών. Η ταινία, μήκους 500 μέτρων, παρουσίαζε: α) μια άποψη της Τρίπολης, την κεντρική πλατεία την ώρα που εμφανιζόταν η μουσική μπάντα, το Μητροπολιτικό ναό του αγίου Βασιλείου κατά την έξοδο του εκκλησιάσματος, μια άποψη της δενδροστοιχίας, την κίνηση στην κεντρική πλατεία και στην οδό Αγίας Βαρβάρας, όπου βρισκόταν και το υποκατάστημα της Β.Ε.Σ.Π.Α.·β) μια πανοραμική άποψη της Σπάρτης, τον ποταμό Ευρώτα, τα αρχαιολογικά μνημεία του Μιστρά και την κίνηση της πόλης· γ) γενική άποψη της Αθήνας, την Ομόνοια, τις λεωφόρους της πρωτεύουσας και το κεντρικό κατάστημα της Β.Ε.Σ.Π.Α.

-- Την κινηματογράφηση της ταβέρνας «Συρούκη», ιδιοκτησίας Θεόφιλου Χατζηαποστόλου, προανήγγειλε ο θεσσαλονικιώτικος τύπος με εκτενείς καταχωρήσεις. Η επιχείρηση κάλεσε ειδικό οπερατέρ από την Αθήνα θεωρώντας εξασφαλισμένη την προβολή της ταινίας σ’ όλη τη χώρα. Έτσι, «εις τους Θεσσαλονικείς δίδεται μοναδική ευκαιρία να παραστούν [..] προ του κινηματογραφικού φακού εις την κοσμικήν ταβέρναν «ΣΥΡΟΥΚΗ» ήτις κατέστη πλέον η όασις των ψυχών και σωμάτων κάθε τύπου και κάθε τάξεως», έκλεινε η πρόσκληση διά του τύπου!

-- Το Μάιο, ο Μαυρίκιος Νόβακ ταξίδεψε στον Πύργο Ηλείας και με την κάμερά του κατέγραψε τη γιορτή των Ανθεστηρίων, που διοργανώθηκε από τη Φιλαρμονική της πόλης στην πλατεία Δημαρχείου στις 26 Μαΐου και περιελάμβανε: παρέλαση των μαθητριών του γυμνασίου θηλέων, είσοδο ποδηλατών, πομπή Παναθηναίων με την είσοδο μιας Αθηνάς και χορό πεπλοφόρων, είσοδο αρμάτων, βυζαντινούς και γαλλικούς χορούς. Η σχετική ταινία προβλήθηκε για πρώτη φορά στον κινηματογράφο της «Δεξαμενής» του Πύργου στις 22.06.1935.

-- Το Σεπτέμβριο, στον κινηματογράφο της Δ.Ε.Θ. προβλήθηκε η ταινία «Ελονοσία», που γυρίστηκε από τον ακαδημαϊκό Αριστοτέλη Κούζη, ιδρυτή του Αντιπυρετικού ιδρύματος και αντιπροέδρου του Συλλόγου Περιστολής Ελωδών Νόσων, στα πλαίσια της προσπάθειας διαπαιδαγώγησης των πολιτών σε θέματα δημόσιας υγιεινής.

-- «Αι Θεσσαλικαί εορταί» ήταν ο τίτλος της μιας από τις ταινίες, που κατέγραψαν τις εκδηλώσεις σε διάφορες θεσσαλικές πόλεις από τα τέλη Σεπτεμβρίου έως τις αρχές Οκτωβρίου για το εορτασμό της... πεντηκονταετηρίδας από την ενσωμάτωση της Θεσσαλίας στο ελληνικό κράτος (αν και στην πραγματικότητα είχαν συμπληρωθεί 54 χρόνια), μια πρωτοβουλία της Λαογραφικής και Ιστορικής Εταιρίας των Θεσσαλών, που έδρευε στην Αθήνα.
Ο κινηματογράφος «Ολύμπια» της Λάρισας, που από τις 25.10 προέβαλλε εκείνη της Ελληνικής Κινηματογραφική Εταιρίας Γαζιάδη και Χεπ (μήκους 2.300 μ.), δεν παρέλειψε να διευκρινήσει ότι η ταινία του άλλου κινηματογράφου της πόλης («Τιτάνια»), «ουδεμίαν σχέσιν έχει με την ιδικήν μας». Περίπου ένα μήνα μετά, το «Αχίλλειον» του Βόλου διαφήμιζε ταινία της «Νταγκ Φιλμ», στην οποία καταγράφονταν: η στρατιωτική παρέλαση, οι ιππικοί αγώνες στη Λάρισα, τα πυροτεχνήματα στον Πηνειό, ελληνικοί χοροί και οι γιορτές στη Μακρυνίτσα και στο Βόλο με τους επισήμους της πόλης, πολίτες, χορούς του γυμνασίου Θηλέων, παρελάσεις, λόγους κλπ.

-- Ο επιχειρηματίας Γ. Κ. Χαραλαμπίδης, αντιπρόσωπος ελληνικών ταινιών στην Αίγυπτο, εμφανίζεται ως ο παραγωγός μιας – τυπικά αιγυπτιακής – ταινίας του οίκου «Ντορές», που λήφθηκε κατά τη μεγαλοπρεπή κηδεία του Πατριάρχη Αλεξανδρείας Μελετίου Β΄. Η ταινία ξεκινούσε με την απονομή του Σταυρού του Ευαγγελιστή Μάρκου από τον αποδημόντα Πατριάρχη στον ευεργέτη Θ. Κότσικα. Συνέχιζε με το λαϊκό προσκύνημα στο σκήνωμα του αοιδίμου Πατριάρχη αναπαυόμενο στον πατριαρχικό θρόνο και φέροντας τη μεγαλοπρεπή τιάρα του στο ναό του Αγίου Σάββα, την άφιξη των επισήμων (Έλληνες και ξένοι διπλωμάτες, η αγγλική, η ελληνική και η αιγυπτιακή φιλαρμονική, τάγματα τιμητικής φρουράς του αγγλικού και αιγυπτιακού στρατού), τη νεκρική πομπή διά των οδών Φουάτ Α΄ και Σερίφ έως το ναό του Ευαγγελισμού και τελείωνε με τη νεκρώσιμο ακολουθία, την έξοδο των επισήμων και την αποτύπωση του πόνου των μελών της ελληνικής παροικίας της Αλεξάνδρειας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου