Το 1916, πολλές ξένες κινηματογραφικές
εταιρίες βρέθηκαν στη βόρειο Ελλάδα (Θεσσαλονίκη, Δοϊράνη, Σέρρες, Καβάλα, Κέρκυρα
κλπ.) με αφορμή την παρουσία συμμαχικών στρατιωτικών δυνάμεων στην περιοχή. Για
παράδειγμα, η αμερικάνικη σειρά ζουρνάλ «Selig-Tribune No. 21» έδειχνε Γάλλους
στρατιώτες στη Δοϊράνη, η «Selig-Tribune No. 25» έδειχνε την
προμήθεια των συμμάχων με εφόδια στις Σέρρες και τα συμμαχικά πολεμικά πλοία
που ήταν σταθμευμένα στη Θεσσαλονίκη κλπ. Ωστόσο, στην Ελλάδα δαφημίστηκαν
περισσότερο γαλλικές ταινίες (κυρίως της «Πατέ») που παρακολουθούσαν το γαλλικό
στρατό στην περιοχή της Μακεδονίας.
Ένα ενδιαφέρον ελληνικό ζουρνάλ του 1916 ήταν
η ταινία της πυρκαγιάς που ξέσπασε στο δάσος γύρω από τα ανάκτορα του Τατοΐου την
1η Ιουλίου, κυρίως επειδή προβλήθηκε για πρώτη φορά όχι σε κάποιο θερινό
κινηματογράφο της πρωτεύουσας, αλλά στο πλαίσιο της επιθεώρησης «Πανόραμα 1916»
που παιζόταν στο θέατρο «Κυβέλης». Η ταινία ξεκίνησε να προβάλλεται στις 6
Αυγούστου (περίπου μια εβδομάδα μετά την πρεμιέρα της παράστασης) και έδειχνε
ένα μέρος του δάσους την ώρα της πυρκαγιάς, τα διασωθέντα ανάκτορα, το καμένο
ανάκτορο, το ιστορικό αυτοκίνητο του βασιλιά κλπ. Αμέσως μετά ακολουθούσε επί
σκηνής ένα άσμα των προσκόπων και η παράσταση ολοκληρωνόταν. Το Εμπρός έκανε
λόγο για μια ταινία «από τας πλέον παραστατικάς», «ήρεσεν πολύ»
σύμφωνα με την εφημερίδα Αθήναι, ενώ «ενδιαφέρουσα» την περιέγραψε το
περιοδικό Πινακοθήκη.
Ωστόσο οι πιο σημαντικές ταινίες του
1916 ήταν αναμφισβήτητα εκείνες που κινηματογράφησαν τα «Νοεμβριανά», όπως
ονομάστηκε η τριήμερη εξαπόλυση του μίσους κατά των βενιζελικών στους δρόμους
της Αθήνας μετά το βομβαρδισμό της πρωτεύουσας από δυνάμεις της Αντάντ στις 18
Νοεμβρίου ως μέσο πίεσης για την έξοδο της Ελλάδας από την ουδετερότητα, η
οποία είχε ήδη προκαλέσει τη βουλγαρική κατοχή επί της ανατολικής Μακεδονίας,
και τη συμπαράταξή της στο πλευρό των Συμμάχων.
Οι ταινίες εκείνες αρχικά κατασχέσθηκαν
από την κυβέρνηση του Σπυρίδωνα Λάμπρου. Ωστόσο το καλοκαίρι του 1917 (μετά την
εκθρόνιση του Κωνσταντίνου και την παύση του διοικητικού –αν και όχι του
ψυχικού εθνικού– διχασμού), ο γιατρός Σκεύος Ζερβός, θύμα και ο ίδιος των
βίαιων επεισοδίων του Νοεμβρίου, συγκέντρωσε τις περισσότερες ταινίες των
Νοεμβριανών και τις συναρμολόγησε σε μια μεγάλη ταινία, που ξεκίνησε να
προβάλλεται στον κινηματογράφο «Παλλάς» τον Αύγουστο για λόγους αφενός
διδακτικούς, να καταδειχτούν οι αγριότητες και το κύμα τρομοκρατίας που είχε
κυριαρχήσει στην Αθήνα τις μέρες των επεισοδίων, αφετέρου δε για να εντοπιστούν
τα πρόσωπα που είχαν συμμετάσχει ενεργά στη διάπραξη των βιαιοτήτων.
Η πρώτη προβολή της μεγάλης ταινίας των
Νοεμβριανών έγινε στις 23 Αυγούστου 1917, περνώντας απαρατήρητη. Μετά από
διαμαρτυρίες διοργανώθηκε μια ανοιχτή εκδήλωση προβολής της στους επισήμους
στις 30 Αυγούστου και στους Έλληνες και ξένους δημοσιογράφους την επομένη, ενώ
ακολούθησαν περισσότερες προβολές για το κοινό της πρωτεύουσας και της
επαρχίας, όπου περιόδευσε τους επόμενους μήνες.
Πριν την προβολή της 31ης
Αυγούστου, ο γιατρός Σκεύος Ζερβός, που
αποκλήθηκε και το «πρόσωπο της ημέρας»,
εξήγησε στους θεατές πού και πώς είχε εντοπίσει τα κομμάτια των επιμέρους
ταινιών.
Οι φιλοβενιζελικές εφημερίδες
ασχολήθηκαν εκτενώς με την ταινία και περιέγραψαν αναλυτικά το περιεχόμενο των
σκηνών της. Για τις ανάγκες τους παρόντος επελέγη το σχετικό δημοσίευμα της
Νέας Ελλάδος:
«Προβάλλεται
κατ’ αρχάς το πιλίκιον, το οποίον ανευρέθη δήθεν εις την οικίαν του κ.
Βενιζέλου και ο χαλύβδινος θώραξ, ο οποίος περιβάλλει ένα ανυπόδητον
λουστράκον, που γυρίζει διαρκώς εις ταις πτέρναις του, διά να φαίνεται ο βαρύς,
σκουριασμένος και παμπάλαιος [σ.σ. λείπει μια λέξη] απ’ όλας τας πλευράς του.
Η σκηνή
αυτή είνε αρκετά κωμική και καταδεικνύει με τι ταπεινά και γελοία μέσα οι
άνθρωποι του τέως καθεστώτος προσεπάθουν να πλήξουν τον αρχηγόν των
Φιλελευθέρων.
Προβάλλεται
όμως κατόπιν η πρώτη διαπόμπευσις των συλληφθέντων βενιζελικών από της Βουλής
εις τας φυλακάς Αβέρωφ, η ανωτέρα πάσης περιγραφής, η ανωτέρα πάσης ωμότητος.
Φαίνεται
η Βουλή, της οποίας ο περίβολος είνε πλήρης ενόπλων ναυτών και η προ αυτής οδός
Σταδίου πλήρης υπόπτων, μηρμηγκιώσα από αγριανθρώπους ωρυομένους και χειροκροτούντας.
Πρόκειται να καταβιβασθούν και να οδηγηθούν εις τας φυλακάς τα θύματα των
ημερών εκείνων. Μερικοί ναύται τεντώνουν δύο σχοινιά αρκετού μήκους, εν τω μέσω
των οποίων θα διέλθουν οι κρατούμενοι. Ταυτοχρόνως από την κυρίαν είσοδον της
Βουλής κατέρχονται ή μάλλον κατρακυλούν ωθούμενοι βιαίως και δερόμενοι οι
Φιλελεύθεροι, δεδεμένοι ανά τέσσαρες.
Το θέαμα
είνε απείρως τραγικόν και ανατριχιαστικόν, κατάραι ακούονται από διάφορα σημεία
της αιθούσης.
Εις την
πρώτην τετράδα των δεσμίων βενιζελικών διακρίνεται ο διευθυντής του “Αστέρος”
κ. Μπουλαχάνης, οι κ.κ. Βρατσάνος και Πετριτσόπουλος και ο αείμνηστος
Στυλιανίδης, ασκεπής, με μίαν έκφρασιν οδύνης και τρόμου εις το πρόσωπον.
Ακολουθούν αι λοιπαί τετράδες, τετράδες ανθρώπων ασκεπών, εντρόμων, με δεμένας τας
κεφαλάς από τα τραύματα, ανθρώπων περιδεών, συρομένων από τον τυχόντα και
προπηλακιζομένων από λούστρους και χαφιέδες. Το πλήθος των επιστράτων
μαίνεται!...
Αρχίζει
αμέσως η εκκίνησις, ο δε λαός μεθυσμένος από λύσσαν, τυφλός από μανίαν, τρέχει
εμπρός και πίσω από την θλιβεράν πομπήν, λόγχαι και ξίφη λάμπουν εις τον αέρα,
οι αξιωματικοί της ξηράς βαδίζουν εμπρός με τα ξίφη γυμνά, διακρίνονται όλοι οι
ήρωες των ημερών εκείνων, ο Μουντζουρίδης, ο Ιωαννίδης του ναυτικού κλπ.
Η πομπή
προχωρεί και φθάνει εις τας φυλακάς Αβέρωφ. Προ της εισόδου των φυλακών οι επί
κεφαλής αξιωματικοί, ναύται και επίστρατοι, ίστανται και υποδέχονται τους
φθάνοντας κρατουμένους, με σπαθισμούς. Εκάστη τετράς εισερχομένη εις το
προαύλιον των φυλακών, δέχεται τους απαραιτήτους σπαθισμούς...
Τέλος
προβάλλονται επί της οθόνης αι σκηναί του αναθέματος εις το πεδίον του Άρεως.
Το ίδιον πλήθος και εκεί, οι αυτοί χασισοπόται, οι ίδιοι γαβριάδες, οι αυτοί
αξιωματικοί και εν τω μέσω αυτών και υπέρ αυτούς, μαύρη και απαισία κορωνίς ως
στέμμα πένθιμον διά του κορυβαντιώντος όχλου, ο τέως Μητροπολίτης Θεόκλητος, ο
ευλογών το αίσχος και την ατιμίαν. Διακρίνεται εκεί ο πολύς Κωτσέας, ο ήρως Κ.
Σταματίου, οι συνοδικοί, πολλοί αξιωματικοί και κάπου ανεμίζει η εσάρπα της κ.
Σχλήμαν, θεωμένης τα γενόμενα εν ευφροσύνη!... Εις το μέρος του αναθέματος
λίθοι επί λίθων ρίπτονται, η λύσσα των κακοποιών εκσπά επί ενός ομοιώματος του
κ. Βενιζέλου, και ευλογεί ο τέως Μητροπολίτης και ευφραίνεται η μητροπολιτική
και αγία κοιλία του...
Έξαφνα η κινηματογραφική μηχανή παύει, αι ασχημίαι αυταί εξαφανίζονται από την οθόνην και φως πλούσιον λάμπει εις την είσοδον. Οι παρευρισκόμενοι εκεί αναπνέουν, και ως να καταδιώκωνται από κακόν εφιάλτην φεύγουν κατάπληκτοι, έντρομοι, ωργισμένοι.»
Άλλες ταινίες επικαιρότητας του 1916 με απροσδιόριστη την
ημερομηνία πρώτης προβολής:
Το Μάρτιο του 1916 αναγγέλθηκε η επικείμενη προβολή στους
κινηματογράφους όλης της Ελλάδας των ταινών ελληνικών εργοστασιών, οι οποίες
είχαν βραβευτεί στην Έκθεση του Σαν Φρανσίσκο. Δεν είναι γνωστές περισσότερες
λεπτομέρεις πέραν του ότι ορισμένα από τα εργοστάσια αποτελούσαν μεγάλους
κλάδους της εγχώριας βιομηχανικής παραγωγής, οι δε ταινίες παρουσίαζαν «ολόκληρον την εξέλιξιν της βιομηχανίας των».
Στις 15 Δεκεμβρίου, ο Λεόνς κινηματογράφησε
για λογαριασμό της Γκωμόν τους πανηγυρισμούς στο Ηράκλειο της Κρήτης για την
ονομαστική εορτή του Ελευθερίου Βενιζέλου, όπως την παρέλαση του στρατού, των
σωματείων και των συντεχνιών με τα λάβαρά τους, των σχολείων και των προσκόπων
στην πλατεία της πόλης.
Σε ό,τι αφορά το «Αθηναϊκό Ζουρνάλ», που
προβλήθηκε στο «Σπλέντιτ» από τις 17 Νοεμβρίου, αυτό φαίνεται ότι ήταν ένα από
περισσότερα «αθηναϊκά Πατέ-ζουρνάλ» με ελληνικές επιγραφές που προβλήθηκαν την
ίδια περίοδο. Για παράδειγμα, μια παρόμοια ταινία προβλήθηκε στο «Πατέ-Ιντεάλ»
της Πάτρας μια μέρα νωρίτερα, αλλά και στο «Πολυθέαμα» της ίδιας πόλης από τις
18 Νοεμβρίου με... τη μόδα των Αθηνών, τις γνωστότερες αθηναϊκές φυσιογνωμίες
και την άφιξη του στρατηγού Ροκ.
Το 1916 χρονολογείται και μια ταινία της «Γκωμόν», που προβλήθηκε στα πλαίσια της σειράς «Tours Around The World No. 12», με την καθημερινότητα των μοναχών σ’ ένα μοναστήρι λίγο έξω από τη Θεσσαλονίκη, το οποίο λανθασμένα αναφέρθηκε ως «Μοναστήρι της Αγίας Θεσσαλονίκης»!
Άλλες ταινίες επικαιρότητας του 1917 με απροσδιόριστη την
ημερομηνία πρώτης προβολής:
-- Η γιορτή που διοργανώθηκε από το
Μουσικό και Δραματικό Σύλλογο του Πειραιά στο ποδηλατοδρόμιο του Νέου Φαλήρου
στις 23 Απριλίου. Η κινηματογράφηση έγινε από τον οίκο Πατέ.
-- Η ιστορική συνεδρίαση της Βουλής με
την ορκομωσία του βασιλιά Αλέξανδρου στις 30 Μαΐου.
-- Το μεσημέρι της 12ης Ιουνίου, λίγες
ώρες μετά την παράδοση των κλειδιών και παρουσία εισαγγελέα, ο Λέστερ
κινηματογράφησε τις σοβαρότατες καταστροφές που είχαν προκληθεί στην έως τότε
σφραγισμένη οικία του Ελευθερίου Βενιζέλου επί των οδών Λυκαβηττού και
Πανεπιστημίου κατά τα γεγονότα των Νοεμβριανών.
-- Η επίσκεψη του βασιλιά Αλέξανδρου στα
θύματα της πυρκαγιάς της Θεσσαλονίκης.
-- Η γιορτή στην Ακρόπολη (ύστερα από
πρωτοβουλία του Ελληνογαλλικού Συνδέσμου για την επέτειο της εισόδου σ’ αυτήν
του στρατηγού Φαβιέρου επικεφαλής του ελληνικού τακτικού στρατού στις 30 Νοεμβρίου
1826) κινηματογραφήθηκε από την «Άστυ Φιλμς».
-- Η ίδια εταιρία γύρισε αρκετές ταινίες
επικαιρότητας στα τέλη της χρονιάς, όπως η τελετή της αγίας Βαρβάρας στο 1ο
Σύνταγμα Πυροβολικού, τα Χριστούγεννα των Άγγλων και η δοξολογία με αφορμή την
πτώση της Ιερουσαλήμ με επιθεώρηση από το βασιλιά του αγγλικού αγήματος, που
είχε παραταχθεί μπροστά από τον Αγγλικανικό ναό, η δεξίωση των σωματείων και
του λαού προς τον πρόεδρο της κυβέρνησης, Ελευθέριο Βενιζέλο.
Το 1918,
στις αρχές της χρονιάς τέθηκε το ζήτημα της κινηματογράφησης του ελληνικού
στρατού στο μέτωπο της Μακεδονίας. Τον Ιανουάριο, η «Άστυ Φιλμς» αιτήθηκε τη
χορήγηση σχετικής άδειας με αντάλλαγμα την παραχώρηση αντιτύπων των όποιων
μελλοντικών πολεμικών ταινιών στα υπουργεία Στρατιωτικών και Εξωτερικών, καθώς
και στη Σχολή Ευελπίδων για την προβολή τους στους φοιτητές της σχολής για
εκπαιδευτικούς σκοπούς. Κάποιους μήνες αργότερα, η εταιρία διαμαρτυρόταν για τη
μη ευόδωση των προσπαθειών της παρότι –σύμφωνα με τους ισχυρισμούς της «Άστυ
Φιλμς»– είχε κληθεί από το Α΄ Σώμα Στρατού για την οργάνωση στρατιωτικής
υπηρεσίας κινηματογράφου, ο δε πρωθυπουργός τής είχε αναθέσει τη μελέτη
εγκατάστασης κινηματογράφου στο στρατόπεδο για την αναψυχή των πολεμιστών.
Τελικά, στο
μακεδονικό μέτωπο βρέθηκε ο Λεόνς. Οι πρώτες πολεμικές ταινίες έφτασαν στην
Αθήνα γύρω στα τέλη του Ιουλίου, είχαν δε ήδη σταλεί στο εξωτερικό, με πλάνα
από τις θέσεις του στρατού στο Σκρα και στη Γευγελή. Συνολικά, ο Λεόνς γύρισε
τρεις ταινίες μήκους περίπου 200 μ. έκαστη, που σε γενικές γραμμές αφορούσαν
την επίσκεψη του βασιλιά Αλέξανδρου στο μέτωπο, τη μάχη του Σκρα και την
περίθαλψη των προσφύγων. Ειδικά η ταινία της νίκης του Σκρα διαφημίστηκε
ιδιαίτερα,. Προβλήθηκε δε ταυτόχρονα σ’ όλους τους μεγάλους κινηματογράφους της
οδού Σταδίου ιδιοκτησίας «Σινέ-Οριάν» από τις 19 Οκτωβρίου, προκειμένου να
μπορέσουν όλοι να παρακολουθήσουν την ταινία χωρίς να παρατηρηθεί συνωστισμός.
Στις 28
Ιανουαρίου, η «Άστυ Φιλμς» κινηματογράφησε με τρεις μηχανές το συλλαλητήριο,
που πραγματοποιήθηκε στην οδό Σταδίου από οπαδούς του πρωθυπουργού Ελευθερίου
Βενιζέλου (με την παρουσία και του ίδιου) εναντίον του στασιαστικού κινήματος,
που είχε εκδηλωθεί τις προηγούμενες ημέρες στη Λαμία.
Στις 25
Φεβρουαρίου, στον κινηματογράφο «Απόλλων» ξεκίνησε να προβάλλεται η ταινία της
τελετής που είχε πραγματοποιηθεί στο Πεδίον του Άρεως δυο μέρες νωρίτερα για
τον εορτασμό της επετείου απελευθέρωσης των Ιωαννίνων. Οπερατέρ ήταν ο Σ. Λεόνς.
Επίσης, από τις 26
Φεβρουαρίου ξεκίνησε να προβάλλεται στο «Παλλάς» μια πανοραματική αναπαράσταση
της Σμύρνης, όμως δεν γνωρίζουμε αν ήταν ελληνική ή ξένη παραγωγή.
Το Μάιο, η
δημοτική αρχή του Πειραιά αποφάσισε την κινηματογράφιση απόψεως του λιμανιού
και της παραλίας, όπου γινόταν η εκφόρτωση μεγάλων ποσοτήτων τροφίμων. Ωστόσο
δεν είναι γνωστό, αν η απόφαση όντως υλοποιήθηκε και από ποιον οπερατέρ.
Δυο ακόμη ταινίες
επικαιρότητας του 1918 με απροσδιόριστη την ημερομηνία πρώτης προβολής:
-- Η άφιξη του
Βενιζέλου στη Θεσσαλονίκη και τη Μακεδονία τον Αύγουστο του 1918.
-- Δίπρακτη
πολεμική ταινία με ελληνικούς τίτλους, η οποία ενδεχομένως ενσωμάτωνε την πιο
πάνω ταινία κι επιπλέον παρουσίαζε τη δράση και το θρίαμβο των ελληνικών όπλων
στο μακεδονικό μέτωπο:
Η άφιξη του
Βενιζέλου στο στρατόπεδο και οι ερωτήσεις του σε διάφορους στρατιώτες – Η
ελληνική αεροπλοΐα και η αναχώρηση καταδιωκτικών αεροπλάνων – Αναχώρηση
αεροπλάνου για την εναέρια φωτογράφιση – Κανονοστοιχία των 120 που βομβαρδίζει
βουλγαρικά χαρακώματα – Ο οπτικός τηλέγραφος – Κατασκευή μιας γέφυρας – Οι
στρατηγοί Παρασκευόπουλος, Ζυμβρακάκης και Νίδερ στις θέσεις τους με τα
επιτελεία τους – Ο στρατηγός Φρανσαί Ντ’ Εσπεραί παραδίδει την ταινία του
τάγματος της Λεγεώνας της τιμής στο στρατηγό Παρασκευόπουλο κλπ.
Η πιο σημαντική
ταινία του 1919 ήταν η «Κατάληψις της Σμύρνης παρά του Ελληνικού Στρατού
και Στόλου», που ξεκίνησε να προβάλλεται στο «Αττικόν» από τις 7 Ιουλίου. Η
σχετική διαφήμιση στον τύπο προϊδέαζε για το περιεχόμενο: «Πανζουρλισμός εξ
ενθουσιασμού - Ο Ελληνικός λαός και στρατός αδελφοποιούμενοι - Ο Ελληνικός στόλος
προσκύνημα του λαού κ.λ.π.». Επιπλέον, προβάλλονταν πλάνα από την πυρπόληση
του Αϊδινίου και την άφιξη του στρατηγού Παρασκευόπουλου στην Κωνσταντινούπολη.
Επίσης, η
κινηματογραφική κάμερα έλαβε πλάνα από την Αγγλική Έκθεση του Ζαππείου –πιθανότερα
από τα εγκαίνια της 6ης Οκτωβρίου, όπου παρευρέθηκαν ο βασιλιάς, το υπουργικό
συμβούλιο και πολλοί επίσημοι.
Στα τέλη του 1919 γυρίστηκε μια ταινία-έκπληξη, που προβλήθηκε
στον κινηματογράφο «Αττικόν» από τις 13 Ιανουαρίου 1920 υπό τον τίτλο «Αι
δοκιμαί του βενζιναρότρου "ΦΙΑΤ" εις Αθήνας». Τα συγκεκριμένα
οχήματα εισήγαγε στην Ελλάδα ο Ιούλιος Μασσόνι το Δεκέμβριο του 1919. Στις 13
του μηνός έγινε η πρώτη επίδειξη στην αντιπροσωπεία της Φίατ (Πανεπιστημίου
55). Οι πρώτες δοκιμές, που προφανώς κινηματογραφήθηκαν, πραγματοποιήθηκαν το
μεσημέρι της 23ης Δεκεμβρίου στο Βοτανικό Κήπο (Δενδροκομικός Σταθμός)
παρουσία του υπουργού Γεωργίας, Καφαντάρη, ενώ ακολούθησε και δεύτερη δοκιμή
τρεις μέρες αργότερα στον Πύργο Βασιλίσσης (κτήμα Φ. Σερπιέρη) στην Αράχοβα.
Την ίδια χρονιά, μια ταινία του αθηναϊκού παραρτήματος
της «Γκωμόν», που προβλήθηκε στα πλαίσια του «Gaumont Graphic No.
43», έδειχνε το βασιλιά Αλέξανδρο να επιθεωρεί τα ελληνικά στρατεύματα.
Το καλοκαίρι και το
φθινόπωρο του 1919 βρέθηκε στην Ελλάδα ο ελληνοαμερικανός Παναγιώτης Δήμας (ή Pete Demas), πρόεδρος της
νεοσύστατης κινηματογραφικής εταιρίας «Minerva Amusement co.» με γραφεία σε Ελλάδα (Πανεπιστημίου 55, Αθήνα) και ΗΠΑ (319 5th Ave., Πίτσμπουργκ),
βοηθούμενος από τον Έλληνα αξιωματικό του αμερικανικού στρατού, Καλλιγιάννη. Η
εταιρία, έχοντας κεφάλαιο 200.000 δολαρίων, διαφήμιζε την πρόθεσή της να
γυρίσει ταινίες μυθοπλασίας με Έλληνες ηθοποιούς, είδηση που έκανε στην
κυριολεξία το γύρο του κόσμου! Τελικά, όλα δείχνουν ότι η μοναδική ταινία της «Minerva Amusement» ήταν η «Ελλάς επί της οθόνης», συνολικού μήκους 10.000 ποδών, χωρισμένη
σε 8 μέρη και αποτελούμενη από 150 σκηνές. Μερικοί τίτλοι:
Έλληνες στο υπερωκεάνιο «Καναδάς» επιστρέφουν στην Ελλάδα - Γιορτή στο Βασιλικό κήπο υπέρ των τέκνων των μαχητών μας - Οι τραυματίες του Σκρα - Οι εύζωνες της Βασιλικής Φρουράς - Γυμνάσια τηλεγραφητών - Γυμνάσια σχολής χωροφυλακής - Η Τεγέα - Πανήγυρη Παλαιοεπισκοπής - Τρίπολη - Κάτοικοι, σκηνές, τοπία - Η Αθήνα από το Λυκαβηττό - Τραυματίες Αϊδινίου - Επάνοδος του Βενιζέλου από το Παρίσι - Η αποθεωτική υποδοχή - Το μεγάλο Συλλαλητήριο - Στο Φάληρο - Στο Σύνταγμα - Ο πανζουρλισμός - Ο Βενιζέλος αγορεύει - Το άνοιγμα της Βουλής - Κρήτες βουλευτές με βράκα - Τούρκος χότζας βουλευτής Μακεδονίας - Συλλαλητήρια - Η 25 Μαρτίου και ο βασιλιάς Αλέξανδρος - Ο Ρέπουλης αγορεύει - Το Εμπειρίκιο άσυλο - Το άσυλο νηπίων - Η εορτή απολύσεως των κλάσεων 1912 και 1913 - Η Χίος, γενική άποψη του λιμένα - Σμύρνη - Καρά Μπουρνού - Το Γενή Καστράκι με την ελληνική σημαία - Η προκυμαία - Άποψη από το λιμάνι - Το θωρηκτό «Λήμνος» και αντιτορπιλικά - Από το θωρηκτό «Λήμνος» - Γυμνάσια ναυτών - Αξιωματικοί - Τοπία Σμύρνης - Η έπαυλη του Βενιζέλου στο Μπουτζά, δωρεά από τους κατοίκους στον Μεγάλο Πατέρα - Η Αγία Φωτεινή - Το Χισσάρ Τζαμί - Ο στρατηγός Νίδερ - Ο φρούραρχος Καλομενόπουλος - Ο αρχιστράτηγος Παρασκευόπουλος με το επιτελείο του στο μέτωπο - Ο Βενιζέλος εκ του πλησίον κλπ.
Εξάλλου, διάφορα γεγονότα από τον Ιούνιο του
1917 και εντεύθεν περιλάμβανε η ταινία «Η Ελλάς εν Αμερική» της «Άστυ φιλμ»,
προφανώς κινηματογραφημένα από την ίδια την εταιρία, που προβλήθηκε στους
Έλληνες της Νέας Υόρκης το Φεβρουάριο του 1920 (20-22 Φεβρουαρίου) και περιείχε
τις ακόλουθες σκηνές:
Ορκωμοσία του βασιλιά Αλέξανδρου στη Βουλή - 2)
Η έναρξη της ελληνικής Βουλής υπό τον Βενιζέλο - 3) Η επάνοδος του Βενιζέλου
από το Παρίσι - 4) Ο αρχιστράτηγος του ελληνικού στρατού Παρασκευόπουλος με το
επιτελείο του - 5) Η τελετή της Αγίας Βαρβάρας στο σύνταγμα του Πυροβολικού - 6)
Η γιορτή της 25ης Μαρτίου στην Αθήνα - 7) Η γιορτή του Φαβιέρου επί της
Ακροπόλεως - 8) Γυμνάσια ελληνικών υποβρυχίων - 9) Τα αγγλικά Χριστούγεννα στην
Αθήνα - 10) Η γιορτή στο Στάδιο και η παράδοση της σημαίας στη Μεραρχία Σερρών
- 11) Οι λόγοι των στρατηγών Μηλιώτη, Χριστοδούλου, ναυάρχου Κουντουριώτη κλπ.
[Η
ανάρτηση ενημερώθηκε σύμφωνα με την τρίτη έκδοση του βιβλίου «Οι πρώτες ταινίες
του ελληνικού κινηματογράφου», την οποία μπορείτε να διαβάσετε εδώ: https://protestainies.blogspot.com/p/2025.html]
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου