Ζουρνάλ και άλλα του 1931

-- H ταινία των καλλιστείων, που διοργανώθηκαν στην αίθουσα «Ολύμπια» στις 18 Ια­νουαρίου. Πριν το διαγωνισμό, oι υποψήφιες κινηματογραφήθηκαν ντυμένες με τουαλέτες περιπάτου ν’ ανεβοκατεβαίνουν την κεντρική σκάλα της αί­θουσας χαμογελαστές και συνοδευόμενες από έναν άνδρα. Κατ’ εξαίρεση, μία κοπέλα προτίμησε να κινηματογραφηθεί στην Ακρόπολη, ενώ δύο υποψήφιες για τον τίτλο της «Μις Αθήναι» κινηματογρα­φήθηκαν και έξω από το ατελιέ της φωτογράφου Νέλλης επί της οδού Ερμού, όπου θα έβγαζαν τις επίσημες καλλιτεχνικές τους φωτογραφίες. Η ταινία των καλλιστείων προβλήθηκε στον «Απόλλωνα».

-- Η ηχητική διαφημιστική ταινία της καπνοβιομηχανίας Παπαστράτου με σκηνές από την εργασία στο κεντρικό της εργοστάσιο στον Πειραιά (Πλούτωνος 22), τα εγκαίνια του οποίου πραγματοποιήθηκαν στις 30 Μαΐου. Η προβολή της ταινίας διαφημίστηκε αρκετά στην επαρχία, ενώ αυτή επιδείχθηκε και στο περίπτερο της επιχείρησης στην 6η Έκθεση Θεσσαλονίκης. Κατά την προβολή στην Αλεξάνδρεια, η εφημερίδα Ταχυδρόμος θαύμαζε: «Παρακολουθών τις τον καθαρισμόν του καπνού υπό ειδικών μηχανημάτων εκπλήττεται προ της ποσότητος της κόνεως και των ξένων σωμάτων άτινα εξάγονται από τον καπνόν και τα οποία προκαλούν όχι μόνον τον βήχα αλλά και σοβαρωτέρας παθήσεις εις τους καπνιστάς σιγαρέττων κατασκευαζομένων από καπνόν ακαθάριστον».

-- Η άφιξη και υποδοχή των Ισμέτ πασά και Τεουφήκ Ρουσδή βέη στις 3 Οκτωβρίου. Την κινηματογράφηση όλων των δεξιώσεων, εορτών, αγώνων κλπ. ανέλαβε η «Παξ-Φιλμ». Ωστόσο, μια σχετική ταινία προβλήθηκε μαζί με τη «Στέλλα Βιολάντη» στα πλαίσια «εφημερίδας “Ελλάς Φιλμ”» στο Κάιρο από τις 7 Ιανουαρίου 1932.

-- Τα εγκαίνια του Συλλόγου Προστασίας Εγχωρίων Προϊόντων, που πραγματοποιήθηκαν στο Ζάππειο το πρωί της 22ας Νοεμβρίου με παρόντες τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, τον πρωθυπουργό, τον πρόεδρο του συλλόγου Λουκά Ρούφο και το γενικό γραμματέα Άγγελο Φωτήλα.

αθλητικά ζουρνάλ:
-- Δύο αγώνες ποδοσφαίρου μεταξύ Ολυμπιακού και Παναθηναϊκού: ο ένας πραγματοποιήθη­κε στο Στάδιο στις 12 Απριλίου με νικητή τον Ολυμπιακό με σκορ 2-3, ενώ ο δεύτερος στο Ποδηλατοδρόμιο Νέου Φαλήρου στις 17 Μαΐου με νικητή και πάλι τον Ολυμπιακό, αυτήν τη φορά με σκορ 3-1.

-- Το ελληνορουμανικό ματς ποδοσφαίρου της 29ης Νοεμβρίου για το Βαλκανικό Κύπελλο Εθνών.

-- Δεν διευκρινίζεται αν ήταν ελληνική ή ξένη η ταινία που προβλήθηκε στο «Κάπιτολ» του Πειραιά από τις 10.11.1931 σχετικά με το ποδοσφαιρικό ματς Ελλάδας – Τουρκίας στην Κωνσταντινούπολη, όπου η ελληνική ομάδα ήταν στην πραγματικότητα μια μικτή του Ολυμπιακού και της Παναθηναϊκής Ενώσεως.

από την υπόλοιπη Ελλάδα:
-- Ο φωτογράφος Ερωτ. Καλογεράτος, ιδιοκτήτης του «Φώτο-Ιόνιον» στο Αργοστόλι, παρουσίασε την «Κεφαλληνιακή ταινία» με εικόνες παρμένες από την ζωή του νησιού: η κίνηση στις κεντρικότερες οδούς και πλατείες του Αργοστολίου, εικόνες της κεφαλληνιακής φύσης, διάφορα κέντρα διασκεδάσεων, τελετές, πανηγύρια, ολόκληρη η τελετή του εορτασμού της Εκατονταετηρίδας κλπ. Η «Κεφαλληνιακή ταινία» προβλήθηκε για πρώτη φορά στον κινηματογράφο του Δημοτικού καφενείου του Αργοστολίου από τις 5 Φεβρουαρίου 1931.
Η τοπική εφημερίδα Εληά σχολίασε πως όσοι την παρακολούθησαν «έμειναν κατενθουσιασμένοι. Όσοι δε θα υστερήσουν εις την παρακολούθησιν ταύτης απόψε, πιστεύομεν ότι θα μετανοήσουν διά τούτο, διότι δεν είναι από τας συνήθεις ταινίας, τας οποίας αν δεν ίδη κανείς σήμερον θα ίδη αύριον».

-- Από τις 23 Μαρτίου, στο «Πάνθεον» της Πάτρας προβαλλόταν ζουρνάλ με το εξής περιεχόμενο:
 α) κυνήγι αγριοχοίρων στον Όλυμπο, β) εκδρομή σιδηροδρομικώς στην αττική ακτή, γ) η κηδεία του Πατριάρχη Κωνσταντίνου, δ) τα ποδοσφαιρικά ματς Ελλάδας - Βουλγαρίας και Παναθηναϊκού - Ολυμπιακού, ε) Πρωτοχρονιά στην Αθήνα και στ) ο σιδηρόδρομος Καλαβρύτων και η Αγία Λαύρα.

-- Η γιορτή της Ε.Φ.Α. (Ένωση Φίλων Αέρος) στο αεροδρόμιο του Όρχου Αεροπορίας (Μίκρα Θεσσαλονίκης) στις 23 Απριλίου. Η επίσημη κινηματογράφηση έγινε από την «Έξαρχος φιλμ». Μεταξύ άλλων καταγράφηκε η επιβίβαση στο αεροπλάνο και η πτήση της Ρωξάνδρας Σ. Γονατά, επιτίμου προέδρου της Ε.Φ.Α.

-- Η επίσκεψη του πρωθυπουργού Ελευθερίου Βενιζέλου στο Βόλο το Μάιο. Στην πόλη του Βόλου προβλήθηκαν δύο χωρι­στές ταινίες με μεγάλη χρονική απόσταση μεταξύ τους. Η πρώτη με την επίσκεψη του πρωθυπουργού στο καπνεργοστάσιο των αδελφών Ματσάγκου προβλήθηκε στο θερινό κινηματογράφο «Εξωραϊστική» από τις 29.06. Η δεύτερη, παραγωγή των αδερφών Γαζιάδη, προβλήθη­κε στην «Εξωραϊστική» από τις 12.09 και έδειχνε την αναχώρηση του Βενιζέλου από την Αθήνα, την άφιξή του στο Βόλο και την επί­σκεψη στα εργοστάσια υφαντουργίας Παπαγεωργίου, όπου κινηματογραφήθηκαν η λειτουργία των εργο­στασίων, ολόκληρο το προσωπικό, η εκφώνηση λόγου, το ενδιαφέρον του πρωθυπουργού κλπ.

-- H «Νταγκ φιλμ» κινηματογράφησε την ιστορική εκδρομή 60 και πλέον Κρητών από τον Πειραιά στην Κωνσταντινούπολη και τη Σμύρνη, που διοργανώθηκε μεταξύ 21 και 30 Ιουλίου από τη χανιώτικη εφημερίδα Παρατηρητής κατόπιν εγκρίσεως της ελληνικής και της τουρκικής κυβέρνησης.

-- Οι τελετές της επετείου απελευθέρωσης της Θεσσαλονίκης στις 26 Οκτωβρίου: η υποδοχή του Προέδρου της Δημοκρατίας, Αλέξανδρου Ζαΐμη, στο Λευκό Πύργο, η μετάβασή του στην Αγία Σοφία, η παρέλαση των στρατιωτικών μονάδων και των εθνικών οργανώσεων.

-- Μια διαφημιστική ταινία από τη Θεσσαλονίκη προμόταρε το κατάστημα ενδυμάτων και γουναρικών των αδελφών Κοσά, που βρισκόταν  επί της οδού Τσιμισκή. Το ενδιαφέρον αυτής της ταινίας ήταν ότι προβλήθηκε το ίδιο απόγευμα με τη λήψη της, ενώ ταξίδεψε και μέχρι την Καστοριά, τόπο καταγωγής των ιδιοκτητών.

-- Δεν μπορεί να διευκρινιστεί αν ήταν θεσσαλονικιώτικη ή αθηναϊκή η ταινία της βράβευσης του υγιέστερου παιδιού, η οποία προβλήθηκε στα «Ηλύσια» της Θεσσαλονίκης στις 29 Δεκεμβρίου στα πλαίσια του εορτασμού της «Εβδομάδας του παιδιού», που διοργάνωνε κάθε χρόνο το Πατριωτικό Ίδρυμα Προστασίας του Παιδιού.

ταινίες του 1931, που προβλήθηκαν... αργότερα:
-- Η κινηματογραφική εφημερίδα της «Ελλάς Φιλμ», όπως προβλήθηκε στο Κάιρο από τις 7 Ιανουαρίου 1932, περιελάμβανε – χωρίς ωστόσο να διευκρινίζεται αν ήταν όντως δικές της παραγωγές – τις ταινίες: α) Επίδειξη σωματικής δύναμης και ευλυγισίας του Τζιμ Λόντου, β) Τριεθνείς αγώνες Ελλάδας, Αιγύπτου, Ισπανίας στο Στάδιο (17-20 Απριλίου), γ) Μερικά από τα ωραιότερα νησιά των Κυκλάδων: Άνδρος, Σαντορίνη, Δήλος, Σύρος, δ) Παμβαλκανικοί αγώνες 1931 στο Στάδιο, ε) Τα μεγάλα ναυτικά γυμνάσια του ελληνικού στόλου με επικεφαλής το θωρηκτό «Αβέρωφ», στ) Το πανηγύρι της Τήνου και η περιφορά της εικόνας της Παναγίας το δεκαπενταύγουστο.

-- Τον Αύγουστο κινηματογραφήθηκαν η εκδρομή των μελών της εθνικιστικής οργάνωσης ΕΕΕ («Χαλυβδόκρανοι») στη Φλώρινα και τα εγκαίνια του εκεί παραρτήματος της οργάνωσης. Πρώτη προβολή της ταινίας στο «Πατέ» Θεσσαλονίκης στις 03.01.1932, ενώ στα τέλη Μαΐου προβλήθηκε και στο «Πάνθεον» της Φλώρινας.

-- Μια ηχητική ταινία μήκους 2000 μ., γυρισμένη στην πόλη της Θεσσαλονίκης και στο Χορτιάτη, παρουσίαζε την προσκοπική ζωή και αγωγή. Προβλήθηκε στον κινηματογράφο «Πατέ» της συμπρωτεύουσας στις 10 Ιανουαρίου 1932, όμως παρουσίαζε διάφορες ελλείψεις όπως «ο φωτισμός και ο συντονισμός της μουσικής».

-- Παραγωγής 1931 πρέπει να θεωρηθεί το «ελληνικό σορτς με λαϊκά ελληνικά τραγούδια», που περιλαμβανόταν στο πρωτοχρονιάτικο πρόγραμμα του «Πάνθεον» Μυτιλήνης μαζί με Μίκυ Μάους και κωμωδίες.

-- Παραγωγής 1931 ήταν και «Τα παραγωγικά, αντιπλημμυρικά και εξυγιαντικά έργα του Στρυμόνα»: Οι μεγάλες πλημμύρες στη Μακεδονία – Τα κολοσσιαία μηχανήματα, που προετοιμάζουν τα αντιπλημμυρικά έργα – Τεράστιες βυθο­κόροι και πλοία επί της ξηράς – Μηχανήματα εν λειτουργία, που προκαλούν θαυμασμό και κατάπληξη. Επίσης, επί της οθόνης προβάλλονταν οι αριθμοί δαπάνης και απόδοσης μετά την αποπεράτωση των έργων.
Ταινία διάρκειας 8 λεπτών. Πρώτη προβολή: «Σπλέντιτ», 15.01.1932 στις 11 το πρωί, παρουσία εκπρο­σώπων της εταιρίας που είχε αναλάβει το έργο, γερουσιαστών, υπουργών, αλλά και του πρωθυπουργού Ελευθερίου Βενιζέλου, ο οποίος μάλιστα προλόγισε την ταινία εξηγώντας τα κολοσσιαία έργα που βρίσκονταν σε εξέλιξη και «θα συντελέσουν σημαντικώτατα εις την αύξησιν της παραγωγής και την ευη­μερίαν του Μακεδονικού πληθυσμού».

-- Το 1931 κινηματογραφήθηκε μια εκδρομή στα Ιεροσόλυμα υπό την πνευματική καθοδήγηση του Μητροπολίτη Μυτιλήνης Ιακώβου με συμμετοχή άνω των 600 Ελλήνων προσκυνητών. Η προβολή της στο «Ιντεάλ» της πρωτεύουσας στις 17 Ιανουαρίου 1932, ακριβώς μία εβδομάδα μετά την προβολή μιας παρόμοιας ταινίας στο «Αττικόν» , ληφθείσας εκ μέρους του συλλόγου «Πανάγιος Τάφος» (πιθανότατα από την εκδρομή του 1928), συνοδεύτηκε από επιστολή της διεύθυνσης του Γενικού Πρακτορείου Αθηνών στον τύπο, με την οποία ξεκαθαριζόταν ότι η ταινία του «Ιντεάλ» ήταν και η «μόνη γνησία», η οποία «ουδεμίαν σχέσιν έχει  [..] με ετέραν διαφημιζομένην ταινίαν παλαιών ετών». Εκείνη του 1931 περιείχε τις εξής σκηνές: Τα αγία προσκυνήματα – Ο Νιπτήρ – Το Άγιο Φως – Η Ανάσταση – Η βάφτιση στον Ιορδάνη – Η Βηθλεέμ – Η αναπαράσταση της οδού του Μαρ­τυρίου από Αθηναίους προσκυνητές – Η Κύπρος.

-- Το Μάιο του 1931, η εφημερίδα Αλήθεια της Λεμεσού ενημέρωνε για την επικείμενη κινηματογράφηση «των εξοχών, των φυσικών καλλονών, των ηθών και εθίμων» της Κύπρου από το Σοφ. Δούκα εξ Αλεξανδρείας, ο οποίος διευκρίνιζε: «Η πρόθεσίς μου πλην της επιχειρηματικής, έχει σκοπόν να παραστήση την Κύπρον υφ’ όλας τας επόψεις, ως Ελλην. τόπον, με Ελλην. πληθυσμόν, Ελλην. καταγωγήν και Ελλην. ήθη και έθιμα».
Εκτιμάται ότι πρόκειται για την «τόσον εναγωνίως αναμενομένη» ταινία με τίτλο «Ένα ταξείδι στην Κύπρο», που προβλήθηκε στον κινηματογράφο «Ίσις» της Αλεξάνδρειας από τη 01.06.1933, στην πρεμιέρα της οποίας παρευρέθηκαν ο πατριάρχης Αλεξανδρείας, οι πρόξενοι Ελλάδας και Βρετανίας και άλλοι επίσημοι. Για την ταινία αυτή γνωρίζουμε ότι κατέγραφε «κατάφυτα από πεύκα βουνά, τοπεία και βουνοπλαγιές με τρεχούμενα νερά, τη γιομάτη ομορφιά και ποίηση, ζωή του βουνού, τα ξακουσμένα μοναστήρια του, όπως η μονή της Παναγίας του Κύκκου, ο Απόστολος Ανδρέας, το Σταυροβούνι, πούναι συνδεδεμένα με την ιστορία της Ρήγαινας, πάνω στις ψηλές κορυφές της οροσειράς του Πενταδακτύλου, κει που παρ’ ολίγον να εύρισκε τραγικόν θάνατον ο οπερατέρ σε μία του προσπάθεια να τραβήξη μερικές σκηνές από τα περίφημα αυτά ερείπια», καθώς επίσης οι πόλεις «με την σημερινήν τους όψι και κίνησι», εκκλησίες, τζαμιά και «τα όμορφα χωριά τα κτισμένα σε γραφικά μέρη με τα σπιτάκια κρυμένα ανάμεσα στα δένδρα έτσι που σου δίνουν την εντύπωσιν μικρών φωλεών».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου