«Ήρωας»: Το πρώτο πάντρεμα κινηματογράφου και θεάτρου

Μπορεί τα γυρίσματα του «Σπιριδιόν πού πορεύεσαι;» να μην απασχόλησαν τις στήλες των εφημερίδων, που σνόμπαραν τον «λαϊκό» Δημητρακόπουλο, ωστόσο το ίδιο δεν συνέβη με κάποιες κινηματογραφικές σκηνές που γυρίστηκαν το δεύτερο δεκαπενθήμερο του Ιουλίου της ίδιας χρονιάς από τους ηθοποιούς του θιάσου Κυβέλης στα πλαίσια της επιθεώρησης «Πανόραμα 1915» του Τίμου Μωραϊτίνη, η πρεμιέρα της οποίας δόθηκε στις 29 Ιουλίου.

Τα πρώτα γυρίσματα πραγματοποιήθηκαν το μεσημέρι της 18ης Ιουλίου στην περιοχή από το θέατρο «Κυβέλης» μέχρι την οδό Κοραή κι από εκεί ως το «Ντορέ». Το γενικό πρόσταγμα είχαν η Κυβέλη και ο Τηλέμαχος Λεπενιώτης, ενώ οι συνάδελφοί τους μπαινόβγαιναν σε αυτοκίνητα, έτρεχαν, κραύγαζαν και χειρονομούσαν προκαλώντας την περιέργεια των περαστικών.

Μια σκηνή ήταν η εξής: Στο ζαχαροπλαστείο του «Γιαννάκη» κάθονταν οι ηθοποιοί Ρεζάν και Παπαγεωργίου. Εκεί φθάνει σε κάποια στιγμή ο Λεπενιώτης. Αφού πρώτα πλήρωσε με τα εικονικά λεφτά του κάποιον αμαξά, τους πλησιάζει οργισμένος, κάνει μια απότομη κίνηση και ρίχνει τα πακέτα τσιγάρων ενός πλανόδιου καπνοπώλη! Αμέσως, βγήκε από το ζαχαροπλαστείο ο Νέζερ με μάτια βλοσυρά κι όλοι μαζί άρχισαν να κυνηγούν τον Λεπενιώτη, ο οποίος, μόλις τους είδε, μπήκε σ' ένα αυτοκίνητο για να τους ξεφύγει.

Μια άλλη σκηνή γυρίστηκε στο Φάληρο στις 22 Ιουλίου. Ο Λεπενιώτης φερόταν να ρίχνει τους συμπρωταγωνιστές του στη θάλασσα και στο τέλος να σώζεται από αντιτορπιλικό, το οποίο είχε διατεθεί ειδικά για την ταινία! Ωστόσο, αυτές οι δυο σκηνές μάλλον δεν προβλήθηκαν τελικά στη θεατρική παράσταση – ή ήταν τόσο κακές, ώστε δεν σχολιάστηκαν στον τύπο. Άλλωστε, είναι δεδομένο ότι ένα μέρος της κινηματογραφικής ταινίας είχε αποτύχει, ώστε χρειάσθηκε να γυριστεί εκ νέου (όχι απαραίτητα το ίδιο σενάριο) καθυστερώντας έτσι και την πρεμιέρα της επιθεώρησης.

Αντίθετα η ταινία μικρού μήκους, που προβλήθηκε στην έναρξη της τρίτης πράξης της παράστασης και ορισμένες εφημερίδες της προσέδωσαν τον τίτλο «Ήρωας», ήταν σημαντικά διαφοροποιημένη σεναριακά. Ο «ήρωας» Λεπενιώτης, που σε δημοσίευμα της Εστίας περιγραφόταν και ως «ήρωας - Λεονταρής», αφού γκρέμιζε με μια μπαστουνιά το ταχυδρομικό μέγαρο, έσπευδε στο Φάληρο, όπου έπεφτε στο βυθό της θάλασσας προσπαθώντας να καταστρέψει ένα γερμανικό υποβρύχιο, προκειμένου να λάβει αμοιβή από την αγγλική πρεσβεία. Και τότε ο ηθοποιός βρισκόταν στο «βυθό» του θεάτρου «Κυβέλης» ανάμεσα σε ψάρια, μαργαριτάρια και κοράλλια, σε μια εντυπωσιακή σκηνογραφία των Ζολύ και Μπογέρ, που παρομοιάστηκε από τον Παντελή Χορν με «θαύμα σκηνογραφικής τέχνης».

[Παρενθετικά, όσον αφορά τη σκηνογραφία που έκλεψε τις εντυπώσεις, παρατίθεται η περιγραφή από σχετικό άρθρο της εφημερίδας Έθνος: «Ένα φαντασμαγορικόν δάσος εις τον υγρόν πυθμένα, πλήθος πελώρια φυτά και εξωτικά άνθη, ποικίλα όστρακα και ψάρια κολυμβώντα, κινούμενα κατά ωραιότατον τρόπον εκ των παρασκηνίων και εις το τέλος ένας θαυμάσιος χορός νηρηίδων. Και ο φωτισμός μοναδικός συνδυασμός χρωμάτων. Τόσον πλούτον σκηνικόν ωρισμένως δεν ενεφάνισε μέχρι τούδε εις κανένα έργον ουδέν θέατρον και μάλιστα θερινόν».]

Το Εμπρός έκανε λόγο για μια εκτέλεση «όλως ευρωπαϊκή». Στο ίδιο μήκος η Πατρίς σχολίασε για την ταινία ότι ήταν «εφάμιλλος υπό έποψιν επιτυχίας με τας ταινίας των μεγαλειτέρων Ευρωπαϊκών κινηματογραφικών εργοστασίων. Οι ηθοποιοί μας απέδειξαν ότι εις το είδος αυτό ημπορούν να έχουν εξαιρετικάς επιτυχίας. Η εμφάνισις των είνε φυσική, αβίαστος, χωρίς τάσεις επιδείξεων. Ο κ. Λεπενιώτης μάλιστα υπενθύμισε διασήμους Ευρωπαίους καλλιτέχνας, θαυμαστούς εις το κινηματογραφικόν θέατρον».

Η θεατρική επιθεώρηση «Πανόραμα 1915» επαναλήφθηκε για μικρό αριθμό παραστάσεων το Μάιο της επόμενης χρονιάς, ωστόσο ο Τηλέμαχος Λεπενιώτης είχε προ πολλού αποχωρήσει από το θίασο της Κυβέλης. Τον ηθοποιό αντικατέστησε ο Χρυσομάλλης, ο οποίος μάλιστα πρωταγωνίστησε και στην ταινία του βυθού της θάλασσας, η οποία ξαναγυρίστηκε.

                                                            * * *
Εικόνες από την επιθεώρηση «Πανόραμα 1915», όμως όχι από την κινηματογραφική ταινία, όπως δημοσιεύτηκαν σε σχετικό φωτορεπορτάζ της εφημερίδας Πατρίς τον Αύγουστο του 1915.





Πηγές:
Δημοσιεύματα των εφημερίδων Έθνος, Εμπρός, Εστία, Νέα Ελλάς, Πατρίς, Σκριπ, Χρόνος τον Ιούλιο του 1915, του περιοδικού Πινακοθήκη τον Αύγουστο του 1915 και της εφημερίδας Εστία το Μάιο του 1915.

ΕΠΟΜΕΝΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: «Ο αγαπημένος των γυναικών»: Η πρώτη κωμωδία σε δύο πράξεις

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου