Ζουρνάλ του ελληνοϊταλικού πολέμου το 1940-41

Η απόκρουση των Ιταλών εισβολέων και η νικηφόρα πορεία του ελληνικού στρατού στα βουνά της Πίνδου έδωσε ώθηση στην κινηματογράφηση σκηνών από τις πολεμικές προετοιμασίες όπως και από την ζωή της πρωτεύουσας, ταινίες πολεμικής προπαγάνδας ανάτασης του εθνικού φρονήματος στο μέσο του πολέμου. 

Από τις 18 Νοεμβρίου, οι κινηματογράφοι της Αθήνας άρχισαν να προβάλλουν εκτός προγράμματος ταινίες με πολεμικές σκηνές από την Κρήτη, την αναχώρηση ελληνικών στρατευμάτων για το μέτωπο, αλλά και την παρουσία Ιταλών αιχμαλώτων (από το σώμα των Κενταύρων) στην πρωτεύουσα. 

Μια εβδομάδα μετά ξεκινάει τη λειτουργία του ο "πολεμικός κινηματογράφος" Επρόκειτο για συνεργασία του κινηματογράφου Άστυ (επί της οδού Κοραή) της "Σκούρας Φιλμς" με την εφημερίδα Ακρόπολις για την προβολή αποκλειστικά ταινιών πολεμικής επικαιρότητας - εγχώριων και ξένων, ενώ παράλληλα στους διαδρόμους και τις προθήκες του Άστυ θα παρουσιαζόταν το ειδησεογραφικό ρεπορτάζ της ημέρας μαζί με διαρκή φωτογραφική έκθεση από τα πολεμικά γεγονότα. Ο κινηματογράφος λειτουργούσε συνεχώς από τις 9 το πρωί μέχρι τις 9 το βράδυ με τιμή εισιτηρίου 10 δραχμών μέχρι τις 2 το μεσημέρι και 13 δρχ. για το υπόλοιπο της ημέρας, ενώ το πρόγραμμα της κάθε προβολής ήταν 90λεπτης διάρκειας. 

Τα ελληνικά νέα της πρώτης εβδομάδας αποτελούνταν από τις ταινίες:
1) Ατθίδες στα νοσοκομεία
2) Δεύτερη δόση ψευδο-Κενταύρων στην Αθήνα
3) Επίσκεψη της πριγκίπισσας Διαδόχου (σ.σ. της Φρειδερίκης) στα στρατιωτικά νοσοκομεία
4) Αγώνας χόκεϊ μεταξύ της ομάδας των Άγγλων αεροπόρων και του Παναθηναϊκού
5) Ο ενθουσιώδης εορτασμός της καταλήψεως της Κορυτσάς στην Αθήνα
6) Ο ηρωικός λοχίας Τζαβέλλας.

Η πρώτη ταινία από τις μάχες των τσολιάδων και των φαντάρων στο αλβανικό μέτωπο ξεκίνησε να προβάλλεται στις αρχές Δεκεμβρίου, καθώς ειδικά κινηματογραφικά συνεργεία βρέθηκαν στην πρώτη γραμμή του πολέμου. 

Στο μεταξύ, από τις 2 Δεκεμβρίου 1940 ο πολεμικός κινηματογράφος του Άστυ προέβαλλε νέες ελληνικές ταινίες με "επισκέψεις στα διάφορα στρατιωτικά νοσοκομεία, όπου νοσηλεύονται οι ήρωες της Κορυρσάς και του Μάροβα", τις "Ατθίδες στην υπηρεσία της πατρίδος", την "αττική σάτιρα του Μουσολίνι" με παρωδίες ελληνικών τραγουδιών που είχαν προσαρμοστεί στην πολεμική ατμόσφαιρα των ημερών (όπως το "Κορόιδο Μουσολίνι" κλπ.). 

Από την άλλη, το Σινεάκ διαφήμιζε κι αυτό πολεμικές ταινίες τόσο ξένες (κυρίως αγγλικές, όπως και η "Ελλάς εν πολέμω"), αλλά και διάφορα ελληνικά επίκαιρα, όπως:
- Η εορτάζουσα πριγκίπισσα Αικατερίνη περιθάλπτει τους ηρωικούς τραυματίες μας
- Ο έρανος του Αγγλοελληνικού συνδέσμου
- Ελληνίδες νοσοκόμοι, τραυματιοφορείς και σωφερίνες στην υπηρεσία της πατρίδας. 

Η γιορτή του Πυροβολικού, η αποστολή μάλλινων ρούχων  στους τραυματίες, τα πρώτα ιταλικά λάφυρα που έφτασαν στην Αθήνα (αντιαεροπορικά πυροβόλα, όλμοι κλπ.), πανηγυρισμούς για την κατάληψη των Αγίων Σαράντα, αλλά και μια ταινία με τα ευζωνάκια περιλαμβάνονταν στο πρόγραμμα του Άστυ για την εβδομάδα από τις 9 Δεκεμβρίου. 

Μία εβδομάδα μετά (16.12), το Άστυ διαφήμισε κυρίως ξένες τουριστικές ταινίες από τις ελληνικές ομορφιές ("Τα επιβλητικά μοναστήρια της Πελοποννήσου", "Η μαρτυρική Πάτρα", "Η αθάνατη Ολυμπία"), ενώ θύμιζε στους θεατές εικόνες από την "άνανδρη επίθεση των ύπουλων Ιταλών στην Κέρκυρα" το 1923.

Αντίθετα, ελληνικής παραγωγής επίκαιρα διαφήμιζε το Σινεάκ: 
- Δοξολογία στη Μητρόπολη για την απελευθέρωση του Αργυροκάστρου
- Οι κυρίες του ελληνοτουρκικού συνδέσμου πλέκουν για τους στρατιώτες μας

Εναρμονισμένο με τη χριστουγεννιάτικη ατμόσφαιρα, από τις 23 Δεκεμβρίου του Άστυ προέβαλλε και Μίκι Μάους, φαντασμαγορικά μπαλέτα με τη Σίρλεϊ Τεμπλ κλπ, όμως δεν έλειπαν από το πρόγραμμα τα πολεμικά επίκαιρα. Ελληνικού ενδιαφέροντος ταινίες ήταν οι ακόλουθες:
- Η χριστουγεννιάτικη κίνηση στις οδούς των Αθηνών
- Μητέρες, σύζυγοι, αδελφές και αδελφοί στέλνουν δώρα στους στρατιώτες μας.
- Το σπίτι του Άγγλου στρατιώτη στην Αθήνα
- Ιταλοί αιχμάλωτοι και τραυματίες κλπ.
Ενώ από τις 30 Δεκεμβρίου το Άστυ ξεκίνησε να προβάλλει πλάνα από την είσοδο των ελληνικών στρατευμάτων στην Κορυτσά.

Εξάλλου, από τις αρχές του 1941 ξεκίνησε η προβολή και των επίσημων ταινιών του υφυπουργείου Τύπου με τα γεγονότα του ελληνοϊταλικού πολέμου στο αλβανικό μέτωπο, ο προπαγανδιστικός χαρακτήρας των οποίων δεν περιοριζόταν σε σκηνές από τον πόλεμο, αλλά επεκτεινόταν και στην εξύμνηση του καθεστώτος Μεταξά, καθώς και του βασιλικού θεσμού.
Στην πρώτη περιλαμβάνονταν εικόνες από την αναχώρηση των στρατιωτών για το μέτωπο, τον αποχαιρετισμό των συγγενών, τους πανηγυρισμούς στην Αθήνα για την κατάληψη του Αργυροκάστρου, τη δοξολογία που τελέστηκε στον ιερό ναό Αγίας Ειρήνης στην πρωτεύουσα με αφορμή την είδηση αυτή, καθώς επίσης η κίνηση της αθηναϊκής αγοράς.
Η δεύτερη φωνοταινία, που προβλήθηκε στα τέλη Ιανουαρίου, ξεκινούσε με μια εικόνα ελληνικής φάλαγγας στα χιονισμένα βουνά της Αλβανίας και ακολουθούσαν εικόνες από τον εορτασμό στην Αθήνα για την κατάληψη της Χειμάρρας, από την επίσκεψη της πριγκίπισσας Φρειδερίκης στα νοσοκομεία, ο εορτασμός της πρωτοχρονιάς στην πρωτεύουσα, στα νοσοκομεία, η κίνηση στην αγορά, τα κάλαντα των χορωδιών της Ε.Ο.Ν., η άφιξη και υποδοχή των τραυματιών στον Πειραιά, η επίσκεψη του επιτελείου της ΕΟΝ στον δικτάτορα Ιωάννη Μεταξά με την ευκαιρία της ονομαστικής τους γιορτής, όπως και η μεταφορά Ιταλών αιχμαλώτων (οι «Κένταυροι» και οι «Βερσαλλιέροι») τους δρόμους της Αθήνας.
Και στις αρχές Φεβρουαρίου προβλήθηκε η τρίτη – άραγε ήταν και η τελευταία; - πολεμική ταινία με εικόνες από τις επιχειρήσεις στο αλβανικό μέτωπο, τον εορτασμό των κατοίκων της Αθήνας μετά την αναγγελία κατάληψης της Κλεισούρας, την επίσκεψη της πριγκίπισσας Φρειδερίκης στο μέτωπο, την παρέλαση της Εθελοντικής Λεγεώνας των Ελλήνων της Δωδεκανήσου, που τότε βρισκόταν υπό ιταλική κατοχή, ενώπιον του υπουργού Τύπου και άλλων αξιωματούχων, εικόνες από τη Μεσόγειο, την επιστροφή των πληρωμάτων των υποβρυχίων «Παπανικολής» και «Κατσώνης» κλπ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου