Ελληνικά Ζουρνάλ 1927 - 1941

Αξίζει τον κόπο να γίνει μια προσπάθεια καταγραφής - ορισμένων έστω - ελληνικών ζουρνάλ της περιόδου από το 1927 και μετά, παράλληλα με την ακμή και παρακμή του «ελληνικού Χόλιγουντ». Οι πηγές είναι λίγες, κυρίως διαφημιστικές καταχωρήσεις στον επαρχιακό τύπο και σπανιότερα διαφημίσεις ή άλλου είδους δημοσιεύματα στον αθηναϊκό. Η λίστα σαφέστατα και δεν είναι πλήρης, όμως αποτελεί μια πρώτη απόπειρα καταγραφής όσων ζουρνάλ διασταυρωμένα παρουσιάστηκαν στο ελληνικό κοινό από το 1927 έως το τέλος της εποχής που εξετάζεται στο βιβλίο. (Συνειδητά παραλείφθηκαν οι τίτλοι όσων ελληνικών ζουρνάλ αναφέρονταν σε διαφημίσεις, δημοσιευμένες στον ελληνοαμερικανικό τύπο, που δεν μπορούσαν να διασταυρωθούν ως προς το έτος παραγωγής)

1927

i)Η κινηματογραφική κάμερα κατέγραψε την οργανωμένη επίσκεψη Αθηναίων στην περιοχή των Καλαβρύτων το Μάιο του 1927 με εικόνες από την Αγία Λαύρα, το Μεγάλο Σπήλαιο, το Χελμό, τα Αρσάνεια όρη, τη Στύγα, τον οδοντωτό σιδηρόδρομο Διακοφτού κλπ. Προβλήθηκε στο «Κεντρικόν» της πρωτεύουσας στις 11 Δεκεμβρίου 1927 στα πλαίσια γιορτής του Συλλόγου των Καλαβρυτινών υπέρ της ανεγέρσεως Ηρώου στην Αγία Λαύρα. Το πρόγραμμα της αίθουσας εξηγούσε μεταξύ άλλων:
«[..] Ο Σύλλογος των Καλαβρυτινών εις ανάμνησιν του προσκυνήματός του εις την Αγίαν Λαύραν και εις μίαν συνεχή συμμετοχήν πάντων των Ελλήνων εις το ιερόν και εθνικόν προσκύνημα της Ιεράς Μονής της Ελευθερίας, εκινηματογράφησε τους ιστορικούς τόπους της επαρχίας Καλαβρύτων, τα ιερά και εθνικά κειμήλια. Και διά μίαν πλήρη απεικόνισιν του ιστορικού περιβάλλοντος εκινηματογράφησε και τας φυσικάς καλλονάς. Τα όρη, τας χαράδρας, τους καταρράκτας, τα τεχνικά έργα του οδοντωτού σιδηροδρόμου Διακοπτού-Καλαβρύτων, την κορυφήν των Αρσανείων ορέων, τα ύδατα της Στυγός και ό,τι αποτελεί τον ιστορικόν και εθνικόν πλούτον της επαρχίας Καλαβρύτων.
Και αληθώς πας Έλλην διά της κινηματογραφικής ταύτης ταινίας επισκέπτεται και καταθέτει την λατρείαν του εις την Ιστορικήν Μονήν της Αγίας Λαύρας και θαυμάζει τα ιερά και πολύτιμα κειμήλια της Εθνικής Παλιγγενεσίας, θαυμάζει την Μονήν του Μεγάλου Σπηλαίου και τα επίσης ιερά και εθνικά κειμήλιά της και γίνεται επισκέπτης των Καλαβρύτων και όλων των ιστορικών τόπων».

ii)Μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα ταινία παρουσίασε ο φωτογράφος Ατζαρίτης στην Πάτρα με γενικό τίτλο «Αι Απόκρεω εν Πάτραις – Εορταί της 25 Μαρτίου – Τα έργα (του ποταμού) Γλαύκου». Όπως σχολίαζε η τοπική εφημερίδα Νεολόγος, επί της οθόνης παρέλασαν «χιλιάδες γνωστών προσώπων, τα οποία ο φακός της μηχανής του κ. Ατζαρίτη συνέλαβεν ανύποπτα εις τας οδούς και τας πλατείας των Πατρών». Επίσης, υπήρχαν πλάνα από τις αρχαιότητες της Κορίνθου και της Σικυώνας, από μια εκδρομή κυνηγών και από γυμναστικούς αγώνες. Η ταινία ξεκίνησε να προβάλλεται από τις 24 Απριλίου στις αίθουσες του κινηματογράφου «Πάνθεον».

1928

i)«Τεγέα και η κοινωφελής δράση του Τεγεατικού Συλλόγου» (Μία μοναδική προβολή στο «Κεντρικόν» στις 29.04, ενώ όλα τα έσοδα διατέθηκαν υπέρ των σεισμοπαθών της Κορίνθου)

ii)Πόλεις και αρχαιότητες της Πελοποννήσου. Προβλήθηκε στο «Σπλέντιτ» στις 13 Μαΐου.

iii)Τον Ιούλιο του 1928 κινηματογραφήθηκε η εκδρομή στην Άνδρο, που είχε διοργανωθεί από την «Ένωση των εν Αθήναις Ανδρίων». Ο Ε. Τζανετής της Αγγλο-Ελληνικής κινηματογραφικής εταιρίας τράβηξε μεταξύ άλλων πλάνα από το προαύλιο του Μητροπολιτικού ναού της Κοιμήσεως, όπου ο ποιητής Ματσούκας δέχτηκε τα χειροφιλήματα και τις εκφράσεις ευγνωμοσύνης τεσσάρων κοριτσιών του νησιού (οι οποίες είχαν προικοδοτηθεί από την οργάνωσή του Λευκός Σταυρός) και εκφώνησε ένα από τα πατριωτικά ποίηματά του.

iv)Την ίδια περίοδο, ο Ηρακλής Φοίβος κινηματογράφησε τις γιορτές που διοργανώθηκαν από τον Πέτρο Αξιωτίδη, συγγραφέα του βιβλίου «Η Θάσος», στο ναό του Απόλλωνα στο μακεδονικό νησί. Επιπλέον, ο Φοίβος κατέγραψε όλα τα αρχαία μνημεία της Θάσου, όπως η Αγορά, ο ναός του Ποσειδώνα, το ιερό του Διονύσου, η αψίδα του Καρατάλου κλπ.

v)Σημαντικότερη όμως όλων ήταν η ταινία που κατέγραφε τον αγώνα πάλης μεταξύ του παγκόσμιου πρωταθλητή Τζιμ Λόντου και του πολωνού Ζμπίσκο στο Παναθηναϊκό Στάδιο (προβολές στο «Αττικόν» από 10.12). Η πρωτοβουλία τόσο της διοργάνωσης του αγώνα όσο και της κινηματογράφησής του ανήκε στην εφημερίδα Η Αθλητική, η δε εταιρία «Σινέ-Οριάν», ιδιοκτήτρια του «Αττικόν», αιτιολόγησε την προβολή της ταινίας, ως συμβολή «εις την ανάπτυξιν του φιλάθλου πνεύματος», αλλά και για να «διευκολύνη τας χιλιάδας του κόσμου, αίτινες λόγω της κακοκαιρίας και της ραγδαίας βροχής δεν ευτύχησαν να παρακολουθήσουν τον ιστορικόν τούτον αγώνα», που είχε πραγματοποιηθεί στο - κατά τ’ άλλα γεμάτο από θεατές - Στάδιο στις 2 Δεκεμβρίου. Το κόστος της ταινίας ξεπέρασε τις χίλιες δραχμές.
Στην πρεμιέρα παραβρέθηκε ο Λόντος, ο οποίος εισαγωγικά ενημέρωσε το κοινό για τεχνικές λεπτομέρειες του αγωνίσματος, ώστε να κατανοήσουν καλύτερα την ταινία. Παρών ήταν και ο ολυμπιονίκης Δημήτρης Τόφαλος, στον οποίο μάλιστα παραχωρήθηκε το φιλμ ύστερα από αίτημά του διχάζοντας τις εφημερίδες. Κάποιες υποστήριξαν ότι το είχε ζητήσει ο αθλητής έναντι αμοιβής, υπήρχε όμως και η άποψη ότι ο σκοπός του ήταν αγνός, προκειμένου να προπαγανδίσει υπέρ του αθλητισμού με προβολές του φιλμ σ’ όλες τις γωνιές της Ελλάδας.


vi)Στη Νέα Υόρκη προβλήθηκε μια ταινία με αρχαιότητες από την Κρήτη, την Αθήνα, την Ελευσίνα, την Κόρινθο, τις Μυκήνες, την Επίδαυρο, την Τύρινθα, την Τεγέα, τη Σπάρτη, τη Μεγαλόπολη, το Μιστρά, τη Μεσσήνη, τη Φυγαλία, την Ολυμπία, τους Δελφούς, τη Δήλο κλπ. Η παραγωγή ανήκε μάλλον σε ομογενείς επιχειρηματίες και περιγραφόταν ως «η πλουσιωτέρα κινηματογραφική αναπαράστασις των κλασσικωτέρων τόπων της Ελλάδος». Η απήχησή της ήταν τόσο μεγάλη, ώστε ο ελληνικός τύπος εκτίμησε ότι συνέβαλε στη διοργάνωση μιας μεγάλης εκδρομής των ΑΧΕΠΑΝΣ στην Ελλάδα.

1929

i)Μια ταινία από τους Αγίους Τόπους προβλήθηκε στις 17.02.1929 στο «Σπλέντιτ» με την παρουσία πολλών επισήμων: μητροπολίτες, ανώτεροι κληρικοί, καθηγητές Πανεπιστημίου, βουλευτές κλπ.
[Ήταν άραγε η ταινία που παρακολούθησαν οι Έλληνες της Νέας Υόρκης στις 29 Ιανουαρίου 1928; Σ’ εκείνη καταγράφονταν το ιερό κουβούκλιο, ο Γολγοθάς, η Βηθλεέμ, η Ναζαρέτ, ο ποταμός Ιορδάνης, τοπία της Ιερουσαλήμ, τα προσκυνήματα που ανήκαν στην φροντίδα της Αγιοταφικής Αδελφότητας, αλλά και θρησκευτικές τελετές, όπως του Νιπτήρος με τον πατριάρχη Ιεροσολύμων Δαμιανό να πλένει τα πόδια δώδεκα ιερέων, η τελετή του Αγίου Φωτός κλπ. Η κινηματογράφηση έγινε από τον Ιταλό Νταβίντ Κορονίλ, ενώ η παραγωγή ήταν κάποιου Ζαχαρία Λαντζουράκη - αναφερόταν και ως (Χατζή) Ζαχαρίας Ν. Λαντζουράκης. Εξάλλου, τον Οκτώβριο του 1929 στο Σικάγο προβλήθηκε μια ταινία με εικόνες από τους Αγίους Τόπους, η οποία είχε αποσταλεί από την αθηναϊκή οργάνωση του Παναγίου Τάφου.]

ii)Ο πρώτος διαγωνισμός ομορφιάς και η εκλογή της Μις Ελλάς, Ασπασίας Καρατζά, που διοργανώθηκε στο Ντελίς στις 20 Ιανουαρίου.

iii)Τα καλλιστεία για την εκλογή της Μις Μακεδονία-Θράκη, που διοργανώθηκαν στη Λέσχη Συντακτών στις 16 Μαρτίου. (Ταινία της «Φωτο-Ηλέκτρικ». Οπερατέρ ο Ηρακλής Φοίβος. Πρώτη προβολή: «Πατέ» Θεσσαλονίκης στις 07.04)

iv)Ο εορτασμός της 25ης Μαρτίου.

v)Άφιξη του Ελευθερίου Βενιζέλου στη Θεσσαλονίκη στις 7 Απριλίου. (Ταινία της «Φωτο-Ηλέκτρικ». Οπερατέρ ο Ηρακλής Φοίβος. Πρώτη προβολή: «Πατέ» Θεσσαλονίκης στις 08.04)

vi)Ο ιταλοελληνικός ποδοσφαιρικός αγώνας της 7ης Απριλίου στο γήπεδο του Παναθηναϊκού. Κινηματογραφήθηκαν 20.000 θεατές, οι επίσημοι, η κόρη του Μουσολίνι, οι δύο ομάδες και οι κυριότερες φάσεις του αγώνα (πρώτη προβολή: «Αττικόν Σπλέντιτ» από 08.04)

vii)Η άφιξη των ΑΧΕΠΑΝΣ και η γιορτή που διοργανώθηκε προς τιμή τους (πρώτη προβολή: «Αττικόν Σπλέντιτ» από 15.04)

viii)Ταινία με τα αρχαιολογικά ευρήματα της Κρήτης προβλήθηκε στο Σικάγο στις αρχές Αυγούστου 1929 στα πλαίσια ειδικής διάλεξης του καθηγητή Γεωργίου Μυλωνά, ο οποίος φερόταν να έκανε την κινηματογράφηση.

1930

i)Τα καλλιστεία για την εκλογή της Μις Ελλάς, που διοργανώθηκαν στο Ντελίς στις 27 Ιανουαρίου. (Στο Βόλο διαφημίστηκε ιδιαίτερα το ότι η ταινία προβλήθηκε στην πόλη «πρώτη εκ των επαρχιών», αμέσως μετά την Αθήνα: κινηματογράφος «Αχίλλειον» από 14.02)

ii)Ως «τουριστική ταινία» παρουσιάστηκε στον κινηματογράφο «Αττικόν» στις 25 Μαρτίου 1930 ένα φιλμ με σκηνές από την Αρχαία Ολυμπία και τις εκεί αρχαιότητες, που κινηματογραφήθηκαν στα πλαίσια εκδρομής του Συλλόγου Ηλείων της πρωτεύουσας στον τόπο καταγωγής τους.

iii)Πέντε ζουρνάλ προβλήθηκαν μαζί με τους «Απάχηδες των Αθηνών» την πρώτη εβδομάδα. Προφανώς ήταν παραγωγές της «Νταγκ φιλμ»: α) Η περιφορά του επιταφίου της Μητρόπολης, β) Οι αγγλοελληνικοί αγώνες γ) Παράδοση της σημαίας από τους ΑΧΕΠΑΝΣ στον πρωθυπουργό, δ) Επάνοδος της Μις Ευρώπη, Αλίκης Διπλαράκου, ε) Στρατιωτική και ναυτική γιορτή στο Στάδιο

iv)Οι Δελφικές γιορτές (Ταινία της Νταγκ, που προβλήθηκε μαζί με τους «Απάχηδες των Αθηνών» τη δεύτερη εβδομάδα)

v)Μαζί με το «Κάιν και Άβελ» προβλήθηκαν τρία «πατρινά επίκαιρα»: α) Η άφιξη του Μιχαλακόπουλου στην Πάτρα αεροπορικώς, β) Οι αγώνες υδατοσφαίρισης μεταξύ Ν.Ο.Π. και Π. Φαλήρου, γ) σκηνές από την προπόνηση της εθνικής ομάδας ποδοσφαίρου με την Ένωση Κωνσταντινουπόλεως.

vi)Το ματς Ελλάδας – Βουλγαρίας. (Προβλήθηκε μαζί με άλλα επίκαιρα της Νταγκ, καθώς και ξένα επίκαιρα ελληνικού ενδιαφέροντος μαζί με την ταινία «Φίλησε με, Μαρίτσα»)

vii)Μαζί με τους «Απάχηδες των Αθηνών» στην αίθουσα «Κάπιτολ» του Πειραιά από τις 03.11 προβλήθηκαν οι παρακάτω τρεις ταινίες.(Ήταν άραγε παραγωγές της «Νταγκ φιλμ»;): α) Βαλκανικοί αγώνες στο Στάδιο, β) Η μετακομιδή των οστών του Θεόδωρου Κολοκοτρώνη από το Α΄ Νεκροταφείο στη Μητρόπολη, γ) Το μεγαλύτερο αεροπλάνου του κόσμου τύπου Γιούνγκερ στο αεροδρόμιο Τατοΐου.

1931

i) Από τις 23 Μαρτίου, στο «Πάνθεον» της Πάτρας προβαλλόταν ζουρνάλ με το εξής περιεχόμενο:
α) κυνήγι αγριοχοίρων στον Όλυμπο, β) εκδρομή σιδηροδρομικώς στην αττική ακτή, γ) την κηδεία του Πατριάρχη Κωνσταντίνου, δ) τα ποδοσφαιρικά ματς Ελλάδας-Βουλγαρίας και Παναθηναϊκού-Ολυμπιακού, ε) Πρωτοχρονιά στην Αθήνα και στ) το σιδηρόδρομο Καλαβρύτων και την Αγία Λαύρα.

ii)Τον Ιούλιο, στην Πάτρα διαφημίστηκε η προβολή της «πρώτης ελληνικής ταινίας παρμένης με το μηχάνημα Γουέστερν», η οποία περιείχε: λόγο του Βενιζέλου, έναρξη του βυζαντινού συνεδρίου, λειτουργία της Μητρόπολης Αθηνών κλπ.

iii)Ακόμη μια ταινία από την Πάτρα: Τα εγκαίνια του Συλλόγου Προστασίας Εγχωρίων Προϊόντων με παρόντες τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, τον πρωθυπουργό, τον πρόεδρο του συλλόγου Λουκά Ρούφο και το γενικό γραμματέα Άγγελο Φωτήλα.(Προβολή στον «UFA PALAS», τέλη Νοεμβρίου)

iv)Η άφιξη του πρωθυπουργού Ελευθερίου Βενιζέλου στο Βόλο το Μάιο. Σε ορισμένες περιοχές (π.χ. Μυτιλήνη) προβλήθηκε με αυτόν τον γενικό τίτλο. Ωστόσο, στην πόλη του Βόλου προβλήθηκαν δύο χωριστές ταινίες με μεγάλη χρονική απόσταση μεταξύ τους. Η πρώτη με την επίσκεψη του πρωθυπουργού στο καπνεργοστάσιο των αδελφών Ματσάγκου προβλήθηκε στο θερινό κινηματογράφο «Εξωραϊστική» από τις 29.06. Η δεύτερη με την αναχώρηση του Βενιζέλου από την Αθήνα, την άφιξή του στο Βόλο και την επίσκεψη στα εργοστάσια υφαντουργίας Παπαγεωργίου (όπου αποτυπώθηκε στο φιλμ η λειτουργία των εργοστασίων, ολόκληρο το προσωπικό, η εκφώνηση λόγου, το ενδιαφέρον του πρωθυπουργού κλπ.) προβλήθηκε στην «Εξωραϊστική» από τις 12.09. Τουλάχιστον η συγκεκριμένη ταινία (αλλά εύλογα μπορούμε να υποθέσουμε και η πρώτη της πρωθυπουργικής επίσκεψης στο Βόλο) ήταν παραγωγής των αδελφών Γαζιάδη.

v)Η γιορτή της εκατονταετηρίδας στο Ναβαρίνο

vi)Γιορτή Ε.Φ.Α. στον Όρχο Αεροπορίας Θεσσαλονίκης

vii)Υποδοχή του Προέδρου της Δημοκρατίας στη Θεσσαλονίκη και οι τελετές της επετείου κατάληψης της πόλης. (Πρώτη προβολή στη Θεσσαλονίκη: «Πατέ», 04.01.1932).

viii)Η άφιξη και υποδοχή των Ισμέτ πασά και Ρουσδή βέη στην Αθήνα.

ix)Οι αγώνες ποδοσφαίρου μεταξύ των ομάδων Ολυμπιακού και Παναθηναϊκού. Σε κάποιες επαρχιακές πόλεις (π.χ. Μυτιλήνη) προβλήθηκαν μαζί, ενώ αλλού (π.χ. Πάτρα, Χανιά και φυσικά Αθήνα) προβλήθηκαν χωριστά. Ο ένας αγώνας πραγματοποιήθηκε στο Στάδιο στις 12 Απριλίου με νικητή τον Ολυμπιακό με σκορ 2-3. Ο δεύτερος πραγματοποιήθηκε στο Ποδηλατοδρόμιο Νέου Φαλήρου στις 17 Μαΐου με νικητή και πάλι τον Ολυμπιακό με σκορ 3-1.

x)Οι τριεθνείς αγώνες Αιγύπτου, Ισπανίας και Ελλάδας στο Παναθηναϊκό Στάδιο (17-20 Απριλίου).

xi)Το Σεπτέμβριο του 1931, η καπνοβιομηχανία Παπαστράτου προέβαλλε κάθε βράδυ στο περίπτερό της μια ταινία με σκηνές από την εργασία που γινόταν στο κεντρικό της εργοστάσιο

xii)Άγιοι Τόποι της Ιερουσαλήμ. (Ταινία από εκδρομή του 1931, χωρίς ν’ αναφέρονται περισσότερα στοιχεία. Γνωρίζουμε ότι προβλήθηκε στη Μυτιλήνη στις 2 και 3.04.1932, κινηματογράφος «Πάνθεον»)

1932

i)Τα καλλιστεία, ο χορός και η ανακήρυξη των Μις Αθήνα και Μις Ελλάς. (Ταινία της Νταγκ)

ii)O Μιχάλης Γαζιάδης ανέλαβε επίσημα την κινηματογράφηση ταινιών εντός της Δ.Ε.Θ. (ύστερα από αιτήσεις των ενδιαφερομένων), οι οποίες στη συνέχεια προβάλλονταν στο ξενοδοχείο «Ματζέστικ».

1933

i)Ο εορτασμός της εθνικής εορτής της 25ης Μαρτίου στην Αθήνα.

ii)Τον Αύγουστο του 1933 η Νταγκ κινηματογράφησε τις βιομηχανικές εγκαταστάσεις της οινοποιητικής εταιρίας «Αχάια» στην περιοχή Κλάους, αλλά και όλη τη δουλειά των εργατών κατά την ώρα του τρύγου, τη μεταφορά των καλαθιών στο εργοστάσιο και στο τμήμα κατεργασίας σταφυλιών, τη μεταφορά του μούστου στις κάβες και όλες τις εργασίες που γίνονται εκεί (ζύμωση, μετάγγιση στα βαρέλια, μποτιλιάρισμα κλπ.).

1934

i)Ποδοσφαιρικός αγώνας των εθνικών ομάδων Ελλάδας και Γιουγκοσλαβίας

ii)Ελληνικό ζουρνάλ των αδελφών Γαζιάδη με: α) την επίσκεψη του βασιλιά της Γιουγκοσλαβίας Αλέξανδρου και της βασίλισσας Μαριόρα στην Κέρκυρα· β) τη μετάβαση του υπουργού Στρατιωτικών Γ. Κονδύλη στη Γιουγκοσλαβία και τη συμμετοχή του στα αποκαλυπτήρια του ηρώου των πεσόντων Ελλήνων στρατιωτών στο Περότ

iii)Η άφιξη της διάσημης χορεύτριας Ζοζεφίν Μπέικερ στην Αθήνα (ταινία των αδερφών Γαζιάδη)

iv)Η υποδοχή της Γερμανίδας ηθοποιού Μπριγκίτε Χελμ στην Αθήνα.

1937

Δοξολογία επί του θωρηκτού «Αβέρωφ» στο λιμάνι του Αλγερίου. [Οπερατέρ ο Μεγαλοοικονόμου]

1938

i)Ο γάμος του Παύλου και της Φρειδερίκης (Ταινία της «Νταγκ»)

ii)Η κηδεία του πρίγκιπα Νικολάου (Ταινία της «Νταγκ»)

1939

i)Το Μάρτιο του 1939, ύστερα από πρόσκληση του τοπικού παραρτήματος του Ελληνικού Ορειβατικού Συνδέσμου, η «Άστρο φιλμ» κινηματογράφησε τους χιονοδρομικούς αγώνες στο Παναχαϊκό όρος. Η ταινία (μήκους 400 μέτρων) είχε τίτλο «Πάτρα, η νύμφη του Πατραϊκού» και πέρα από τους αγώνες έδειχνε εικόνες της ευρύτερης περιοχής, όπως η τοποθεσία Κλάους, το λιμάνι και τα Ψηλαλώνια.
Συντάκτης της εφημερίδας Νεολόγος Πατρών, αν και διατύπωνε επιφυλάξεις για τον τίτλο (προτιμούσε να λέγεται «η βασίλισσα του Μωρηά»), εξυμνούσε την ταινία, που εξυπηρετούσε «άριστα» τους τουριστικούς της σκοπούς, καθότι «τα ονόματα του ποιητού κ. Λάσκου, ο οποίος έχει αφήσει εποχήν εις τον Ελληνικόν βωβόν κινηματογράφον, και του εκ των καλλιτέρων Ελλήνων οπερατέρ κ. Μελετοπούλου, αποτελούν πραγματικήν εγγύησιν».

ii)Οι εορτασμοί του Καρναβαλιού στην Πάτρα, η παρέλαση των αρμάτων και διάφορα τοπία τοπικού ενδιαφέροντος. Η ταινία ήταν πατρινής παραγωγής και προβλήθηκε στο «Ιντεάλ» από τις 17 Απριλίου.

1940 - 1941

Πέρα από τις προπαγανδιστικές ταινίες καθ’ όλη τη διάρκεια της δικτατορίας Μεταξά, τον Οκτώβριο του 1940 υπήρξε μια ξαφνική «έκρηξη» περιηγητικών ταινιών παραγωγής της Ε.Ο.Ν. (η μεταξική νεολαία), οι οποίες προβάλλονταν στην αίθουσα «Σινεάκ» της πρωτεύουσας: από τις 7.10 «Η Κέρκυρά μας», από τις 14.10 «Η 15η Δ.Ε.Θ.», από τις 21.10 «Το Παπάφειο Ίδρυμα», ενώ για τις 28 Οκτωβρίου είχε προγραμματιστεί η προβολή της ταινίας «Θεσσαλονίκη, η νύμφη του Θερμαϊκού».

Η έκρηξη του ελληνοϊταλικού πολέμου αποτυπώθηκε σε σειρά δεκάδων ζουρνάλ, που προβλήθηκαν από την πρώτη εβδομάδα στις κινηματογραφικές αίθουσες της πρωτεύουσας και όχι μόνο, ενώ στις αρχές του 1941 ξεκίνησε η προβολή των επίσημων φωνοταινιών του υφυπουργείου Τύπου γύρω από τον ελληνοϊταλικό πόλεμο, συρραφή όσων ζουρνάλ είχαν παρουσιαστεί όλο το προηγούμενο διάστημα.

Το Φεβρουάριο του 1941, ο Φρανκ Νόρτον παρουσίασε το φιλμ μικρού μήκους «Heroic Greece» [«Ηρωική Ελλάδα»] υπό την αφήγηση του διάσημου ραδιοφωνικού εκφωνητή Μίλτον ΚροςΕφημερίδα της Νέας Υόρκης σχολίαζε ότι η ταινία «προκάλεσε μεγάλο ενδιαφέρον», καθώς έδειχνε «την ειρηνική ζωή των Ελλήνων και κάποιες από τα αρχαίες ακροπόλεις του πολιτισμού», ενώ «σύγχρονοι στρατιώτες φαίνονται να υπερασπίζονται γενναία τη χώρα τους, που τώρα απειλείται από πολλές πλευρές».

Το Μάρτιο του 1941, η Παραμάουντ παρουσίασε το δεκάλεπτο φιλμ «Greece Fights Back» [«Η Ελλάδα Αντεπιτίθεται»], το οποίο «ανεξάρτητα από την έκβαση του πολέμου, είναι επίκαιρο, ενδιαφέρον και γυρισμένο με καλό γούστο και άξιο προβολής», όπως έγραψε το The Film Daily.

Εξάλλου, την ίδια περίοδο προβλήθηκε στις ΗΠΑ και μια ταινία της εταιρίας «Parthenon Film Studios», την οποία ένα δημοσίευμα εμφάνιζε με έδρα στην Αθήνα. Είχε τον τίτλο «Greece On March» [«Η Ελλάδα Παρελαύνει»] με σχόλια στα ελληνικά, συνοδευόμενα από αγγλικούς υπότιτλους.

ΣΧΕΤΙΚΟ ΘΕΜΑ: ΔΗΜΟΣΙΕΥΜΑΤΑ 16: Πώς γυρίζονταν τα ελληνικά ζουρνάλ στα τέλη της δεκαετίας του '30

ΕΠΟΜΕΝΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: Κάτι σαν (σύντομος) επίλογος..

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου