Κινηματογραφικές ζυμώσεις (1924-1925)

Έντονη κινητικότητα σε επιχειρηματικό επίπεδο σημειώθηκε τη διετία 1924-1925. Τον Ιούνιο του 1924 ιδρύθηκε στη Θεσσαλονίκη η «Φώτο Ελεκτρίκ Φιλμ» των Ηρακλή Φοίβου και Ι. Αγκοπιάν με αρχική πρόθεση να γυρίσει ταινία μυθοπλασίας, αλλά τα επόμενα χρόνια θα περιοριζόταν σε ζουρνάλ. Στις αρχές Σεπτεμβρίου οι οπερατέρ Ζοζέφ Χεπ και Μαυρίκιος Νόβακ ίδρυσαν από κοινού τη δική τους εταιρία, με σκοπό επίσης να γυρίσουν ελληνικές ταινίες διαφόρων ειδών χωρίς θεαματικά αποτελέσματα.

Νωρίτερα, τον Αύγουστο του 1924, με πανηγυρικό τρόπο το περιοδικό Κινηματογραφικός Αστήρ ανήγγειλε την ίδρυση «μεγάλης κινηματογραφικής εταιρίας» με την επωνυμία «Ταινίαι Άστεως», που θα αποτελούσε μετεξέλιξη της «Άστυ φιλμς» του Δ. Βρατσάνου με υποτιθέμενη συμμετοχή κεφαλαίου 2.000.000 δραχμών από την Αγγλοαμερικανική Τράπεζα της Ελλάδας. Τελικά οι «Ταινίαι Άστεως» παρέμειναν «Ταινίαι Βρατσάνου» και γύρισαν μόνο μια ταινία μυθοπλασίας («Της μοίρας το αποπαίδι»), ενώ παρουσίασαν και διάφορα ζουρνάλ.

Τους πρώτους μήνες του 1925 ιδρύθηκε η φιλόδοξη «Ακρόπολις Φιλμ» των Α. Κατσούφρη, Χρήστου Μαρκαντώνη, Λέανδρου Καβαφάκη και Α. Τράλια με καλλιτεχνικό διευθυντή τον Αρμάνδο Ροσινιόλ. Η εταιρία υποτίθεται ότι είχε έτοιμο για άμεση κινηματογράφηση ένα δραματικό σενάριο γνωστού Έλληνα συγγραφέα με πρωταγωνίστρια την Ζαζά Μπριλλάντη και με τη σύμπραξη διάσημων Ευρωπαίων τεχνι­κών, σχέδια που δεν προχώρησαν ποτέ. Όπως δεν υλοποιήθηκαν τα σχέδια και της επίσης νεοσύστατης «Indexfilma Co» του φωτογράφου Α. Καλογερίδη, που ανακοίνωσε το γύρισμα ενός δράματος «συγχρόνου υποθέσεως» με τίτλο «Το βέλος του θανάτου», μήκους 1700 μέτρων.

* * *
Από την άλλη, δεν είναι εύκολη η καταγραφή των ελληνικών ταινιών επικαιρότητας, που προβλήθηκαν στις κινηματογραφικές αίθουσες μεταξύ 1924-1925, καθώς οι εφημερίδες είχαν από χρόνια σταματήσει να σχολιάζουν γενικότερα τις ταινίες μικρού μήκους. Κατ’ εξαίρεση, γνωρίζουμε ότι τον Ιούνιο του 1924 ο Γερμανός οπερατέρ Έρικ Μπούμπαχ τράβηξε πλάνα από τα εσωτερικά διαμερίσματα του υφαντουργείου της ελληνικής εριουργίας και του εργοστασίου της «Ελληνικής Μεταξουργίας» εκπροσω­πώντας τον οίκο «Ταινίαι Βρατσάνου».

Αρκετά διαφημίστηκε στον τύπο η κινηματογράφηση χοροεσπερίδας, που διοργανώθηκε από το μηνιαίο περιοδικό «Εικονογραφημένη της Ελλάδας» του Πολύβιου Λεκού στο Άκταιον Πάλας του Νέου Φαλήρου στις 8 Φεβρουαρίου 1925 και στην οποία παρευρέθηκε το σύνολο της κοσμικής Αθήνας. Η ταινία είχε μήκος 300 μέτρων, κινηματογραφήθηκε από τον οίκο Βρατσάνου και προβλήθηκε στα τέλη Φε­βρουαρίου στον κινηματογράφο «Αττικόν».

Ενδιαφέρουσα ήταν η κινηματογράφηση των εγκαινίων του Ιπποδρόμου στο Δέλτα του Φαλήρου. Ένα ακόμη κοσμικό γεγονός την ίδια χρονιά, που τράβηξε το κινηματογραφικό ενδιαφέρον, ήταν η γιορτή του Λυκείου των Ελληνίδων στο Παναθηναϊκό Στάδιο το Μάιο με την «Παραμάουντ Φιλμ Κόμπανι» να προσφέρει 120.000 δραχμές για την κινηματογράφηση της εκδήλωσης.

Το Μάιο του 1925, η «Dag φιλμ» γύρισε μια βιομηχανική, κινηματογραφική ταινία μήκους 1100 μέτρων, στην οποία παρουσιαζόταν όλη η λειτουργία και κίνηση των διαφόρων τμημάτων και συνεργείων των εργοστασίων της εταιρίας Χημικών Προϊόντων και Λιπασμάτων στη Δραπετσώνα. Το φιλμ προοριζόταν να προβληθεί στη Βιομηχανική Έκθεση της Λοζάνης.

Όμως το 1925 γυρίστηκε και το πιο μακάβριο ελληνικό ζουρνάλ. Μετά το θάνατο των περιβόητων ληστών Γιαγκούλα, Μπαμπάνη και πολλών συνεργατών τους ύστερα από πολύωρη συμπλοκή με τους άνδρες της Χωροφυλακής στη θέση Κλεφτόβρυση του Ολύμπου, η εταιρία Γκωμόν απέστειλε συνεργείο στην Κατερίνη, ώστε να καταγράψει την περιφορά των κομμένων κεφαλιών των φονευθέντων ληστών στους δρόμους της πόλης!

Ξένης παραγωγής, αλλά εξαιρετικά ενδιαφέρουσα πιθανολογείται η ταινία με τίτλο «No Woman’s Land» της «Short Films Syndicate, Inc.» από την ζωή των μοναχών σε ελληνικό μοναστήρι, χτισμένο σε δυσθεώρητα ύψη, χωρίς να διευκρινίζεται πού ακριβώς βρισκόταν αυτό.


Πηγές:
Δημοσιεύματα των εφημερίδων Αθήναι (Φεβρουάριος 1925), Εστία (Μάιος 1925), Μακεδονία (Σεπτέμβριος 1925), Ταχυδρόμος-Ομόνοια (Ιούνιος 1925) και των περιοδικών Εικονογραφημένη της Ελλάδος (Φεβρουάριος 1925), Κινηματογραφικός Αστήρ (Ιούνιος, Αύγουστος, Σεπτέμβριος 1924· Μάιος, 1925) και The Film Daily (Δεκέμβριος 1925).

ΕΠΟΜΕΝΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: «Της μοίρας τ’ αποπαίδι»: Το πρώτο ελληνικό κοινωνικό έργο

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου